Obraz wystawiany:
- Hommage a Marek Oberlander, Galerie Municipale Renoir, Nicea, 10 – 31 I 1984.
Twórczość Marka Oberländera naznaczona była wyrazistym piętnem traumatycznych doświadczeń, związanych z czasem wojny i zagładą Żydów. O ile we wczesnych pracach (np. cykl Nigdy więcej getta, 1953), przeżycia te przedstawiane były w sposób realistyczny i jednoznacznie dosłowny poprzez przejmująco ukazane postacie ludzi, to w późniejszych latach artysta stopniowo odchodził od tej dosłowności w stronę malarskiej syntezy i form symbolicznych. Jak pisała Magdalena Szafkowska: Pod koniec lat 50. Figury Oberländera przestawały być stricte wizerunkami istot człekopodobnych - przepełnione silnym ładunkiem psychologicznym, zaczęły podlegać dalszym transformacjom organicznym, wyrażającym skrajne stany emocjonalne. Postać ludzką artysta zaczął stopniowo przeobrażać w sylwetkę człowieka - owada, człowieka - ptaka (...) Czarno-białe lub utrzymane w ciemnej tonacji barw - rzadziej w jaśniejszej czy nawet jaskrawej - Sylwetki Marka Oberländera w latach 1961-1963 zaczęły przypominać groźne modliszki o niemal trójkątnych, nieproporcjonalnie małych głowach (...) Nerwowy, rozedrgany kontur przechodzi do ich wnętrza i jak sieć gorejących czerwienią naczyń krwionośnych na podobieństwo pajęczej nici oplata zarys trzonu, kręgosłupa - osi całej kompozycji. (...) Swoimi malarskimi wizjami z lat 1956/7-1968 artysta starał się wyrazić wszechobecne ludzkie a przede wszystkim własne cierpienie, którym się dzielił, próbując je zrozumieć i jednocześnie pomóc podobnym sobie w uporaniu się z nim. Poprzez śledzenie swojej przemiany dociekał sensu i bezsensu ludzkiego losu. Chciał zgłębić, zrozumieć tajemniczą naturę świata, a w nim siebie samego, a przede wszystkim swoją sztukę, tak silnie związaną z koszmarem przeżyć wojennych. (Magdalena Szafkowska, Marek Oberländer i Jan Lebenstein. Tajemniczy znak figury ludzkiej, Wrocław 2020)
Marek Oberländer (Szczerzec k. Lwowa 1922 - Nicea 1978) w czasie wojny służył w Armii Czerwonej. W latach 1946-48 uczył się w Liceum Sztuk Plastycznych w Warszawie. Następnie w latach 1948-53 studiował w warszawskiej ASP. W 1955, wraz z Elżbietą Grabską, Janem Dziędziorą i Jackiem Sienickim był współorganizatorem Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki, która pod nazwą „Arsenału” weszła do legendy polskiej sztuki współczesnej. Jednym z symboli postawy i stylistyki „arsenałowej” stał się pokazany na tej wy-stawie obraz Oberländera Napiętnowani. W latach 1956-61 artysta kierował galerią działającą pod patrontem tygodników kulturalno-społecznych, kolejno: „Po Prostu”, „Nowej Kultury” i „Współ-czesności”. W 1963 wyjechał do Szwecji, w 1964 osiadł we Francji. Mieszkał w Paryżu i Nicei, gdzie zmarł przedwcześnie na zawał serca. Wybór najlepszych prac ze swego dorobku artystycznego prze-kazał w 1977 Muzeum Narodowemu we Wrocławiu. W latach 50. tworzył kompozycje figural
* Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).
olej, płótno,
100,0 x 65,0 cm,
sygn. p.d.: M. OBERLANDER 1961.
na d. listwie krosna nalepka Desy Works of Antique and Modern Art z danymi obrazu
Obraz wystawiany:
- Hommage a Marek Oberlander, Galerie Municipale Renoir, Nicea, 10 – 31 I 1984.
Twórczość Marka Oberländera naznaczona była wyrazistym piętnem traumatycznych doświadczeń, związanych z czasem wojny i zagładą Żydów. O ile we wczesnych pracach (np. cykl Nigdy więcej getta, 1953), przeżycia te przedstawiane były w sposób realistyczny i jednoznacznie dosłowny poprzez przejmująco ukazane postacie ludzi, to w późniejszych latach artysta stopniowo odchodził od tej dosłowności w stronę malarskiej syntezy i form symbolicznych. Jak pisała Magdalena Szafkowska: Pod koniec lat 50. Figury Oberländera przestawały być stricte wizerunkami istot człekopodobnych - przepełnione silnym ładunkiem psychologicznym, zaczęły podlegać dalszym transformacjom organicznym, wyrażającym skrajne stany emocjonalne. Postać ludzką artysta zaczął stopniowo przeobrażać w sylwetkę człowieka - owada, człowieka - ptaka (...) Czarno-białe lub utrzymane w ciemnej tonacji barw - rzadziej w jaśniejszej czy nawet jaskrawej - Sylwetki Marka Oberländera w latach 1961-1963 zaczęły przypominać groźne modliszki o niemal trójkątnych, nieproporcjonalnie małych głowach (...) Nerwowy, rozedrgany kontur przechodzi do ich wnętrza i jak sieć gorejących czerwienią naczyń krwionośnych na podobieństwo pajęczej nici oplata zarys trzonu, kręgosłupa - osi całej kompozycji. (...) Swoimi malarskimi wizjami z lat 1956/7-1968 artysta starał się wyrazić wszechobecne ludzkie a przede wszystkim własne cierpienie, którym się dzielił, próbując je zrozumieć i jednocześnie pomóc podobnym sobie w uporaniu się z nim. Poprzez śledzenie swojej przemiany dociekał sensu i bezsensu ludzkiego losu. Chciał zgłębić, zrozumieć tajemniczą naturę świata, a w nim siebie samego, a przede wszystkim swoją sztukę, tak silnie związaną z koszmarem przeżyć wojennych. (Magdalena Szafkowska, Marek Oberländer i Jan Lebenstein. Tajemniczy znak figury ludzkiej, Wrocław 2020)
Marek Oberländer (Szczerzec k. Lwowa 1922 - Nicea 1978) w czasie wojny służył w Armii Czerwonej. W latach 1946-48 uczył się w Liceum Sztuk Plastycznych w Warszawie. Następnie w latach 1948-53 studiował w warszawskiej ASP. W 1955, wraz z Elżbietą Grabską, Janem Dziędziorą i Jackiem Sienickim był współorganizatorem Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki, która pod nazwą „Arsenału” weszła do legendy polskiej sztuki współczesnej. Jednym z symboli postawy i stylistyki „arsenałowej” stał się pokazany na tej wy-stawie obraz Oberländera Napiętnowani. W latach 1956-61 artysta kierował galerią działającą pod patrontem tygodników kulturalno-społecznych, kolejno: „Po Prostu”, „Nowej Kultury” i „Współ-czesności”. W 1963 wyjechał do Szwecji, w 1964 osiadł we Francji. Mieszkał w Paryżu i Nicei, gdzie zmarł przedwcześnie na zawał serca. Wybór najlepszych prac ze swego dorobku artystycznego prze-kazał w 1977 Muzeum Narodowemu we Wrocławiu. W latach 50. tworzył kompozycje figural
* Do Ceny Zakupu doliczana będzie dodatkowo opłata wynikająca z prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymania wynagrodzenia zgodnie z Ustawą z dnia 4 lutego 1994 - o prawie autorskim i prawach pokrewnych (droit de suite).