28 kwietnia 2003 roku Dorota Nieznalska zasiada na ławie oskarżonych Sądu Rejonowego w Gdańsku. Na to miejsce przyprowadziło ją oskarżenie o obrazę uczuć religijnych poprzez pracę "Pasja" wystawioną niedawno w Galerii Wyspa w Gdańsku. Sprawę nagłośniły media, a zainteresowanie nią przejawiali nawet politycy, za prawą których artysta usłyszała wyrok, który ostatecznie nie zapadł. Wydarzenia te stają się przełomem nie tylko w twórczości Nieznalskiej, ale także w pojmowaniu roli artysty i jego sztuki w społeczeństwie. Rok później, pozostając nadal w atmosferze narodowego skandalu, tworzy serię prac łączących w sobie motywy religijne oraz mrocznych praktyk seksualnych. Dziesięć prac składających się na cykl "Implantacja perwersji" przedstawia rekwizyty kojarzone z tresurą i praktykami sadomasochistycznymi. Praca "Fetysz" to czarne, skórzane maski gazowe z wijącymi się czarnymi rurami. Praca utrzymana jest w czarnej kolorystyce, gdzieniegdzie tylko łagodnie odbija się światło uwidaczniając strukturę przedmiotów, z którymi mamy do czynienia. "Implantacja perwersji w najbardziej bezpośredni sposób spośród prac Nieznalskiej odnosi się do problemu sadomasochizmu, obecnego w różnym nasileniu w całej jej twórczości. Mamy w niej do czynienia z erotyzacją dominacji, o której już wspominałam, ale chodzi tutaj też o grę jaka się toczy między dominującymi i zdominowanymi, o role w jakich występują obie strony i o układ sił między nimi. Badania pokazują, że kobiety stanowią znaczą część wśród tych, którzy praktykują sadomasochizm . Nie ma zgody co do tego, czy czynią to dla własnej czy męskiej przyjemności. Według niektórych komentatorek realizują one nie swoje a mężczyzn pragnienia i to przede wszystkim te, które dotyczą przemocy wobec kobiet, tu "przebranej" w subwersywne fantazje. Inne badaczki odpowiadają, że niewiele ma to wspólnego z rzeczywistą przemocą wobec kobiet, ale jest kathartyczną grą opartą na całej gamie fantazji o dominacji i subordynacji . Twierdzą one, że w większości przypadków partnerzy zgadzają się co do granic seksualnej psychodramy po to, by ustalić bezpieczny teren, na którym mogą realizować swoje fantazje"(Agata Jakubowska Ciała (nie)posłuszne w twórczości Doroty Nieznalskiej w: Ucieleśnienia II. Płeć między ciałem i tekstem, red. Joanna Bator, Anna Wieczorkiewicz, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2008, s. 143-151).

Polska artystka wizualna identyfikowana z nurtem sztuki krytycznej. Tworzy przede wszystkim obiekty rzeźbiarskie, instalacje, zajmuje się także sztuką wideo i fotografią. Ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie. Jest absolwentką Wydziału Rzeźby ASP w Gdańsku, dyplom uzyskała w 1999 roku w Pracowni Intermedialnej prof. Grzegorza Klamana.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

182
Dorota NIEZNALSKA (ur. 1973)

Fetysz z cyklu Imptantacja perwersji, 2004 r.

C-Print/papier fotograficzny, płyta PCV, 126 x 92 cm
na odwrociu nalepka z opisem i sygnaturą autorki

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

28 kwietnia 2003 roku Dorota Nieznalska zasiada na ławie oskarżonych Sądu Rejonowego w Gdańsku. Na to miejsce przyprowadziło ją oskarżenie o obrazę uczuć religijnych poprzez pracę "Pasja" wystawioną niedawno w Galerii Wyspa w Gdańsku. Sprawę nagłośniły media, a zainteresowanie nią przejawiali nawet politycy, za prawą których artysta usłyszała wyrok, który ostatecznie nie zapadł. Wydarzenia te stają się przełomem nie tylko w twórczości Nieznalskiej, ale także w pojmowaniu roli artysty i jego sztuki w społeczeństwie. Rok później, pozostając nadal w atmosferze narodowego skandalu, tworzy serię prac łączących w sobie motywy religijne oraz mrocznych praktyk seksualnych. Dziesięć prac składających się na cykl "Implantacja perwersji" przedstawia rekwizyty kojarzone z tresurą i praktykami sadomasochistycznymi. Praca "Fetysz" to czarne, skórzane maski gazowe z wijącymi się czarnymi rurami. Praca utrzymana jest w czarnej kolorystyce, gdzieniegdzie tylko łagodnie odbija się światło uwidaczniając strukturę przedmiotów, z którymi mamy do czynienia. "Implantacja perwersji w najbardziej bezpośredni sposób spośród prac Nieznalskiej odnosi się do problemu sadomasochizmu, obecnego w różnym nasileniu w całej jej twórczości. Mamy w niej do czynienia z erotyzacją dominacji, o której już wspominałam, ale chodzi tutaj też o grę jaka się toczy między dominującymi i zdominowanymi, o role w jakich występują obie strony i o układ sił między nimi. Badania pokazują, że kobiety stanowią znaczą część wśród tych, którzy praktykują sadomasochizm . Nie ma zgody co do tego, czy czynią to dla własnej czy męskiej przyjemności. Według niektórych komentatorek realizują one nie swoje a mężczyzn pragnienia i to przede wszystkim te, które dotyczą przemocy wobec kobiet, tu "przebranej" w subwersywne fantazje. Inne badaczki odpowiadają, że niewiele ma to wspólnego z rzeczywistą przemocą wobec kobiet, ale jest kathartyczną grą opartą na całej gamie fantazji o dominacji i subordynacji . Twierdzą one, że w większości przypadków partnerzy zgadzają się co do granic seksualnej psychodramy po to, by ustalić bezpieczny teren, na którym mogą realizować swoje fantazje"(Agata Jakubowska Ciała (nie)posłuszne w twórczości Doroty Nieznalskiej w: Ucieleśnienia II. Płeć między ciałem i tekstem, red. Joanna Bator, Anna Wieczorkiewicz, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2008, s. 143-151).

Polska artystka wizualna identyfikowana z nurtem sztuki krytycznej. Tworzy przede wszystkim obiekty rzeźbiarskie, instalacje, zajmuje się także sztuką wideo i fotografią. Ukończyła Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie. Jest absolwentką Wydziału Rzeźby ASP w Gdańsku, dyplom uzyskała w 1999 roku w Pracowni Intermedialnej prof. Grzegorza Klamana.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.