Opinia Hanny Kotkowskiej-Barei
Odlew gipsowy z widocznym "szwem" przebiegającym wzdłuż czaszki, łączącym dwie części formy odlewowej.
Dunikowski pierwsza serię "Głów wawelskich" wykonał w latach 20-tych a po II wojnie światowej wrócił do tej formy monumentalnego portretu i wykonał ich drugą część. Pierwsze głowy (1925-28) były wykonane w drewnie i w większości polichromowane, podobnie jak renesansowe głowy ze stropu wawelskiego, do których ich autor nawiązywał. Druga seria (1953-ok. 1960) była mniej liczna i utrwalona już tylko w brązie na podstawie gipsowych modeli. Brązy i większość tych modeli znajdują się w Muzeum im. Dunikowskiego w warszawskiej Królikarni. Formę rzeźbiarską "Dzierżyńskiego" łączą liczne podobieństwa z wcześniejszymi "Głowami wawelskimi", ponieważ Dunikowski nadał jej charakter dość grubo ciosanej rzeźby drewnianej.
Gips malowany; 34 x 20 x 20 cm
Niesygnowany
Opinia Hanny Kotkowskiej-Barei
Odlew gipsowy z widocznym "szwem" przebiegającym wzdłuż czaszki, łączącym dwie części formy odlewowej.
Dunikowski pierwsza serię "Głów wawelskich" wykonał w latach 20-tych a po II wojnie światowej wrócił do tej formy monumentalnego portretu i wykonał ich drugą część. Pierwsze głowy (1925-28) były wykonane w drewnie i w większości polichromowane, podobnie jak renesansowe głowy ze stropu wawelskiego, do których ich autor nawiązywał. Druga seria (1953-ok. 1960) była mniej liczna i utrwalona już tylko w brązie na podstawie gipsowych modeli. Brązy i większość tych modeli znajdują się w Muzeum im. Dunikowskiego w warszawskiej Królikarni. Formę rzeźbiarską "Dzierżyńskiego" łączą liczne podobieństwa z wcześniejszymi "Głowami wawelskimi", ponieważ Dunikowski nadał jej charakter dość grubo ciosanej rzeźby drewnianej.