Prezentowana fala #30 wpisuje się w okres twórczości określony przez artystę „pozytywną przestrzenią iluzyjną”. Prace powstawały wówczas z odkrycia, że możliwa jest iluzja przestrzeni rozwijająca się nie w głąb obrazu, ale w kierunku odbiorcy. Tak właśnie oddziałuje na widza oferowana abstrakcyjna kompozycja oparta na fali, o niewyraźnych, płynnych, „pulsujących” konturach i energetyzującym kolorze.
Wojciech Fangor w czasie okupacji studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Uzyskał dyplom w warszawskiej ASP w 1946. Na festiwal Młodzieży i Studentów w Warszawie wraz z Henrykiem Tomaszewskim zaprojektował dekorację przestrzenną w plenerze. Odtąd prace malarskie były realizowane w relacji do przestrzeni poza obrazem - jak w słynnym “Studium przestrzeni" z 1958 roku, poprzedzającym światowe realizacje environments. Instalacje malarskie z lat 50. i 60., złożone z kolorowych kontrastujących kręgów i fal, dotykały problemów optycznych i były bliskie sztuce op - art. Ukoronowaniem tego okresu była indywidualna wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970). Prowadził działalność pedagogiczną na uniwersytetach w Anglii i USA. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach na świecie.

08
Wojciech FANGOR (1922 Warszawa - 2015 Warszawa)

Fala#30, 1963

olej, płótno, 100 x 100 cm,
sygn. na odwrocie: FANGOR/ #30

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Prezentowana fala #30 wpisuje się w okres twórczości określony przez artystę „pozytywną przestrzenią iluzyjną”. Prace powstawały wówczas z odkrycia, że możliwa jest iluzja przestrzeni rozwijająca się nie w głąb obrazu, ale w kierunku odbiorcy. Tak właśnie oddziałuje na widza oferowana abstrakcyjna kompozycja oparta na fali, o niewyraźnych, płynnych, „pulsujących” konturach i energetyzującym kolorze.
Wojciech Fangor w czasie okupacji studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Uzyskał dyplom w warszawskiej ASP w 1946. Na festiwal Młodzieży i Studentów w Warszawie wraz z Henrykiem Tomaszewskim zaprojektował dekorację przestrzenną w plenerze. Odtąd prace malarskie były realizowane w relacji do przestrzeni poza obrazem - jak w słynnym “Studium przestrzeni" z 1958 roku, poprzedzającym światowe realizacje environments. Instalacje malarskie z lat 50. i 60., złożone z kolorowych kontrastujących kręgów i fal, dotykały problemów optycznych i były bliskie sztuce op - art. Ukoronowaniem tego okresu była indywidualna wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970). Prowadził działalność pedagogiczną na uniwersytetach w Anglii i USA. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach na świecie.