„W latach trzydziestych w malarstwie Suchanka pojawił się motyw złamanej fali, który z czasem stanie się znakiem rozpoznawczym jego prac. Wykonywany zarówno w oleju, jak i techniką gwaszu, niezwykle malarski, utrzymany w barwach charakterystycznych dla naszego klimatu, zawierał większą prawdę o morzu niż prace z końca lat dwudziestych. Motyw ten miał w sztuce europejskiej bogatą symbolikę. U modernistów fala niosła zagrożenie, niejednokrotnie zagładę, symbolizowała kruchość ludzkiej egzystencji. Ale w twórczości Suchanka, który właśnie wówczas zaczął zdobywać uznanie jako malarz, a także odnosić sukcesy finansowe, fala wiąże się raczej z radością istnienia — jego malarstwo jest wręcz afirmacją życia i natury”. Po wojnie artysta wielokrotnie powtarzał motyw złamanej fali, niemniej jednak najcenniejsze obrazy to właśnie te prace lat 30-stych. Ich unikatowość jest bezcenna, gdyż prawie cały swój dorobek artystyczny malarz utracił podczas powstania warszawskiego. (W. Zmorzyński, Antoni Suchanek. Malarstwo, rysunek. Muzeum Narodowe w Gdański, Gdańsk 2003, s. 11.)
olej, płyta, 68,5 x 99,5 cm w świetle oprawy
sygn. p. d.: „Suchanek”
„W latach trzydziestych w malarstwie Suchanka pojawił się motyw złamanej fali, który z czasem stanie się znakiem rozpoznawczym jego prac. Wykonywany zarówno w oleju, jak i techniką gwaszu, niezwykle malarski, utrzymany w barwach charakterystycznych dla naszego klimatu, zawierał większą prawdę o morzu niż prace z końca lat dwudziestych. Motyw ten miał w sztuce europejskiej bogatą symbolikę. U modernistów fala niosła zagrożenie, niejednokrotnie zagładę, symbolizowała kruchość ludzkiej egzystencji. Ale w twórczości Suchanka, który właśnie wówczas zaczął zdobywać uznanie jako malarz, a także odnosić sukcesy finansowe, fala wiąże się raczej z radością istnienia — jego malarstwo jest wręcz afirmacją życia i natury”. Po wojnie artysta wielokrotnie powtarzał motyw złamanej fali, niemniej jednak najcenniejsze obrazy to właśnie te prace lat 30-stych. Ich unikatowość jest bezcenna, gdyż prawie cały swój dorobek artystyczny malarz utracił podczas powstania warszawskiego. (W. Zmorzyński, Antoni Suchanek. Malarstwo, rysunek. Muzeum Narodowe w Gdański, Gdańsk 2003, s. 11.)