W latach 70. powstaje cykl nasyconych intensywnym kolorem obrazów i gwaszy odmiennych od dotychczasowych, monochromatycznych „Fakturowców”. Ich wspólnym mianownikiem jest motyw koła. W prezentowanym obrazie wycięte z papieru, koncentrycznie ułożone, koła zostały naklejone na podłoże z płyty. Poza właściwościami fakturowymi istotną rolę odgrywa tu efekt pulsowania barwy. Wydaje się, że obraz emanuje własnym światłem. „Zawsze powtarzał, że przecież wszytko zaczyna się od formy kulistej, od komórki. Okrąg, koło czy kula są to figury spotykane zarówno w skali mikro, jak i makro. Duże płótna [...] powstały w związku z zorganizowanym plenerem w Olsztynie „Szlak Kopernika” w 1971 r. - impreza związana była z obchodami 500-lecia urodzin Mikołaja Kopernika. I tu głównym elementem są koła i jego pochodne. Zarówno w dużych płótnach, jak i w tych małych widzimy dobrą kompozycję i znakomite rozwiązania kolorystyczne. Kierzkowski świetnie czuł kolor” (Dorota Kierzkowska-Czahorowska, [w:] Bronisław Kierzkowski, Malarstwo, Galeria Fibak-Büchner, 2000, s. 8)
technika własna/płyta, papier, 85 x 60 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrocie: Bronisław KIERZKOWSKI | 1978 | „FAKTURA NR 8/78” | 85 x 60 cm
W latach 70. powstaje cykl nasyconych intensywnym kolorem obrazów i gwaszy odmiennych od dotychczasowych, monochromatycznych „Fakturowców”. Ich wspólnym mianownikiem jest motyw koła. W prezentowanym obrazie wycięte z papieru, koncentrycznie ułożone, koła zostały naklejone na podłoże z płyty. Poza właściwościami fakturowymi istotną rolę odgrywa tu efekt pulsowania barwy. Wydaje się, że obraz emanuje własnym światłem. „Zawsze powtarzał, że przecież wszytko zaczyna się od formy kulistej, od komórki. Okrąg, koło czy kula są to figury spotykane zarówno w skali mikro, jak i makro. Duże płótna [...] powstały w związku z zorganizowanym plenerem w Olsztynie „Szlak Kopernika” w 1971 r. - impreza związana była z obchodami 500-lecia urodzin Mikołaja Kopernika. I tu głównym elementem są koła i jego pochodne. Zarówno w dużych płótnach, jak i w tych małych widzimy dobrą kompozycję i znakomite rozwiązania kolorystyczne. Kierzkowski świetnie czuł kolor” (Dorota Kierzkowska-Czahorowska, [w:] Bronisław Kierzkowski, Malarstwo, Galeria Fibak-Büchner, 2000, s. 8)