Praca wystawiana na wystawie: STREFA „79” W Galerii Białej NCK Kraków - 2022 oraz na wystawie „Reliefy” w Instytucie Kultury Willa Decjusza w Krakowie – 2022.
Dobiesław Gała - rzeźbiarz, malarz i rysownik. Dyplom uzyskał na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Mariana Koniecznego. Otrzymał stypendium Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze, gdzie pracował pod kierunkiem słynnego Tima Scotta. Laureat i zdobywca Grand Prix X Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego. Stypendysta Ministra Kultury Rzeczpospolitej Polskiej. Zdobywca wielu nagród i wyróżnień za twórczość artystyczną. Obecnie Prodziekan Wydziały Rzeźby na krakowskiej ASP. Prace Dobiesława Gały prezentowane były na ponad 70 wystawach w kraju i za granicą.
Cykl Reliefów Strefa „79” inspirowany jest fizyką wybuchu, jego wpływu na otaczającą rzeczywistość, rozprzestrzeniania się wywołanych jego wpływem zmian. Dobiesław Gała idzie jednak dalej - zaprasza do podroży w głąb jego Epicentrum, jest zaproszeniem do hipocentrum: źródła powstających modyfikacji. Fizyczna fascynacja zamienia się w podróż nieograniczonej wyobraźni artysty i odbiorcy. Prace te, będące swoistą hybrydą malarstwa, rzeźby i rysunku, przyciągają odbiorcę magnetyczną siłą koloru zmieniającego się pod wpływem światła i struktur.
Dobiesław Gała uprawia sztukę uchylania drzwi. Chodzi w niej o to, żeby zasugerować widzowi, że właśnie tutaj, dokładnie w miejscu, gdzie wisi dzieło tego artysty, znajduje się tajemne przejście na druga stronę świata – tam, gdzie skrywają się widzialne formy niewidzialnego i gdzie ujawniają się kształty prawideł, w zgodzie z którymi tańczy nasza rzeczywistość – od strony naszej zabieganej codzienności całkowicie niewidoczne. W Jego twórczości realizuje się zasada sformułowana przez Zygmunta Baumana w książce „Płynne życie”: Kultura zawsze wyrasta ponad to, co aktualnie uchodzi za rzeczywistość. Nie zajmuje się tym, co akurat trafia na usta wszystkich i uważanie jest za nakaz chwili. Stara się w każdym razie przekroczyć ograniczenia płynące z tak pojmowanej „typiczności” i walczy o to, aby wyzwolić się spod jej nacisków.
Gała w swej artystycznej praktyce drzwi do tego przejścia uchyla jedynie odrobinę – na tyle, żeby powstała wąziutka szczelina, do której widz przylgnie żarłocznym okiem i przez nią dojrzy niewyraźne kształty. Widziałem u tych drzwi zapaleńców, którzy stojąc nieruchomo przed dziełem Gały zatracali się w nich do tego stopnia, że na długie minuty tracili kontakt z rzeczywistością „po naszej stronie”. (…)
Prof. dr hab. Andrzej Bednarczyk, Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie
(fragment wstępu do katalogu: Dobiesław Gała „Reliefy”)
Relief, płyta, pianka, papier, pigmenty; 100 x 100 cm
Sygn., dat., p. d.: D. GAŁA 22
Praca wystawiana na wystawie: STREFA „79” W Galerii Białej NCK Kraków - 2022 oraz na wystawie „Reliefy” w Instytucie Kultury Willa Decjusza w Krakowie – 2022.
Dobiesław Gała - rzeźbiarz, malarz i rysownik. Dyplom uzyskał na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni prof. Mariana Koniecznego. Otrzymał stypendium Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze, gdzie pracował pod kierunkiem słynnego Tima Scotta. Laureat i zdobywca Grand Prix X Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego. Stypendysta Ministra Kultury Rzeczpospolitej Polskiej. Zdobywca wielu nagród i wyróżnień za twórczość artystyczną. Obecnie Prodziekan Wydziały Rzeźby na krakowskiej ASP. Prace Dobiesława Gały prezentowane były na ponad 70 wystawach w kraju i za granicą.
Cykl Reliefów Strefa „79” inspirowany jest fizyką wybuchu, jego wpływu na otaczającą rzeczywistość, rozprzestrzeniania się wywołanych jego wpływem zmian. Dobiesław Gała idzie jednak dalej - zaprasza do podroży w głąb jego Epicentrum, jest zaproszeniem do hipocentrum: źródła powstających modyfikacji. Fizyczna fascynacja zamienia się w podróż nieograniczonej wyobraźni artysty i odbiorcy. Prace te, będące swoistą hybrydą malarstwa, rzeźby i rysunku, przyciągają odbiorcę magnetyczną siłą koloru zmieniającego się pod wpływem światła i struktur.
Dobiesław Gała uprawia sztukę uchylania drzwi. Chodzi w niej o to, żeby zasugerować widzowi, że właśnie tutaj, dokładnie w miejscu, gdzie wisi dzieło tego artysty, znajduje się tajemne przejście na druga stronę świata – tam, gdzie skrywają się widzialne formy niewidzialnego i gdzie ujawniają się kształty prawideł, w zgodzie z którymi tańczy nasza rzeczywistość – od strony naszej zabieganej codzienności całkowicie niewidoczne. W Jego twórczości realizuje się zasada sformułowana przez Zygmunta Baumana w książce „Płynne życie”: Kultura zawsze wyrasta ponad to, co aktualnie uchodzi za rzeczywistość. Nie zajmuje się tym, co akurat trafia na usta wszystkich i uważanie jest za nakaz chwili. Stara się w każdym razie przekroczyć ograniczenia płynące z tak pojmowanej „typiczności” i walczy o to, aby wyzwolić się spod jej nacisków.
Gała w swej artystycznej praktyce drzwi do tego przejścia uchyla jedynie odrobinę – na tyle, żeby powstała wąziutka szczelina, do której widz przylgnie żarłocznym okiem i przez nią dojrzy niewyraźne kształty. Widziałem u tych drzwi zapaleńców, którzy stojąc nieruchomo przed dziełem Gały zatracali się w nich do tego stopnia, że na długie minuty tracili kontakt z rzeczywistością „po naszej stronie”. (…)
Prof. dr hab. Andrzej Bednarczyk, Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie
(fragment wstępu do katalogu: Dobiesław Gała „Reliefy”)