Piotr Michałowski, majętny ziemianin, miał wszechstronne wykształcenie politechniczne uzupełnione licznymi wojażami po Europie. Malarstwem zajął się początkowo jako amator, brał lekcje rysunku w Krakowie u M. Stachowicza, J. Brodowskiego (1817) i F. K. Lampiego (1817-18), gdy po powstaniu listopadowym znalazł się w Paryżu uczęszczał do pracowni N. T. Charleta (1832 - 35) - wówczas stało się ono jego pasją. Malował akwarelami i olejno, rysował. Głównym tematem jego prac były konie, jeźdźcy, sceny z rewii wojsk, zaprzęgi, zwierzęta gospodarskie oraz portrety, członków rodziny oraz chłopów z własnych majątków.
Można przypuszczać, że podobnie jak akwarela Michałowskiego Hetman Stanisław Jabłonowski na koniu (Muz. Nar. w Krakowie), prezentowana akwarela mogła służyć jako projekt większego malowidła (por. poz. 293 katalogu wystawy z 2000r.). Nie sygnowane prace Michałowskiego na papierze bywały podpisywane później, obcą ręką przez m.in. Ambrożego Grabowskiego, Władysława Łuszczkiewicza. Takie akwarele i rysunki publikowane są w katalogu wystawy monograficznej Michałowskiego, poz. 152-55, Studium koni (poz.156), Głowa konia (poz. 157), Huzar hanowerski na koniu (poz. 164)
Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, poz. jw.

1
Piotr MICHAŁOWSKI (Kraków 1800 - Krzyżtoporzyce k. Krakowa 1855)

EMIR RZEWUSKI NA KONIU

Akwarela na szkicu ołówkowym, papier 36 x 24,5 cm
Podpis cudzą ręką, czarną akwarelą, po prawej u dołu: P.Michałowski

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Piotr Michałowski, majętny ziemianin, miał wszechstronne wykształcenie politechniczne uzupełnione licznymi wojażami po Europie. Malarstwem zajął się początkowo jako amator, brał lekcje rysunku w Krakowie u M. Stachowicza, J. Brodowskiego (1817) i F. K. Lampiego (1817-18), gdy po powstaniu listopadowym znalazł się w Paryżu uczęszczał do pracowni N. T. Charleta (1832 - 35) - wówczas stało się ono jego pasją. Malował akwarelami i olejno, rysował. Głównym tematem jego prac były konie, jeźdźcy, sceny z rewii wojsk, zaprzęgi, zwierzęta gospodarskie oraz portrety, członków rodziny oraz chłopów z własnych majątków.
Można przypuszczać, że podobnie jak akwarela Michałowskiego Hetman Stanisław Jabłonowski na koniu (Muz. Nar. w Krakowie), prezentowana akwarela mogła służyć jako projekt większego malowidła (por. poz. 293 katalogu wystawy z 2000r.). Nie sygnowane prace Michałowskiego na papierze bywały podpisywane później, obcą ręką przez m.in. Ambrożego Grabowskiego, Władysława Łuszczkiewicza. Takie akwarele i rysunki publikowane są w katalogu wystawy monograficznej Michałowskiego, poz. 152-55, Studium koni (poz.156), Głowa konia (poz. 157), Huzar hanowerski na koniu (poz. 164)
Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, poz. jw.