Piotr Michałowski, majętny ziemianin, miał wszechstronne wykształcenie politechniczne uzupełnione licznymi wojażami po Europie. Malarstwem zajął się początkowo jako amator, brał lekcje rysunku w Krakowie u M. Stachowicza, J. Brodowskiego (1817) i F. K. Lampiego (1817-18), gdy po powstaniu listopadowym znalazł się w Paryżu uczęszczał do pracowni N. T. Charleta (1832 - 35) - wówczas stało się ono jego pasją. Malował akwarelami i olejno, rysował. Głównym tematem jego prac były konie, jeźdźcy, sceny z rewii wojsk, zaprzęgi, zwierzęta gospodarskie oraz portrety, członków rodziny oraz chłopów z własnych majątków.
Można przypuszczać, że podobnie jak akwarela Michałowskiego Hetman Stanisław Jabłonowski na koniu (Muz. Nar. w Krakowie), prezentowana akwarela mogła służyć jako projekt większego malowidła (por. poz. 293 katalogu wystawy z 2000r.). Nie sygnowane prace Michałowskiego na papierze bywały podpisywane później, obcą ręką przez m.in. Ambrożego Grabowskiego, Władysława Łuszczkiewicza. Takie akwarele i rysunki publikowane są w katalogu wystawy monograficznej Michałowskiego, poz. 152-55, Studium koni (poz.156), Głowa konia (poz. 157), Huzar hanowerski na koniu (poz. 164)
Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, poz. jw.
Akwarela na szkicu ołówkowym, papier 36 x 24,5 cm
Podpis cudzą ręką, czarną akwarelą, po prawej u dołu: P.Michałowski
Piotr Michałowski, majętny ziemianin, miał wszechstronne wykształcenie politechniczne uzupełnione licznymi wojażami po Europie. Malarstwem zajął się początkowo jako amator, brał lekcje rysunku w Krakowie u M. Stachowicza, J. Brodowskiego (1817) i F. K. Lampiego (1817-18), gdy po powstaniu listopadowym znalazł się w Paryżu uczęszczał do pracowni N. T. Charleta (1832 - 35) - wówczas stało się ono jego pasją. Malował akwarelami i olejno, rysował. Głównym tematem jego prac były konie, jeźdźcy, sceny z rewii wojsk, zaprzęgi, zwierzęta gospodarskie oraz portrety, członków rodziny oraz chłopów z własnych majątków.
Można przypuszczać, że podobnie jak akwarela Michałowskiego Hetman Stanisław Jabłonowski na koniu (Muz. Nar. w Krakowie), prezentowana akwarela mogła służyć jako projekt większego malowidła (por. poz. 293 katalogu wystawy z 2000r.). Nie sygnowane prace Michałowskiego na papierze bywały podpisywane później, obcą ręką przez m.in. Ambrożego Grabowskiego, Władysława Łuszczkiewicza. Takie akwarele i rysunki publikowane są w katalogu wystawy monograficznej Michałowskiego, poz. 152-55, Studium koni (poz.156), Głowa konia (poz. 157), Huzar hanowerski na koniu (poz. 164)
Piotr Michałowski 1800-1855. Wystawa dzieł artysty w dwusetną rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000, poz. jw.