Wystawiany:
– Alexandre Kobzdej. Prix de la Biennale de Sao-Paulo 1959, Galerie de l’Ancienne Comédie, Paryż, 2-27 II 1960;
– Wystawa indywidualna, French and Company, Nowy Jork, VII 1960.

Obraz opisany i reprodukowany:
– Polska awangarda malarska 1950-1970, (red.) Wojciech Zmorzyński, Paryż/Gdańsk 2004, s. 32-33 (il.).

Aleksander Kobzdej należał do międzynarodowej elity w nurcie malarstwa materii, co potwierdziła nagroda na Biennale w Sao Paulo w 1959 roku za obraz pt. Stromy (Escarpé) i kolejne wystawy w Paryżu i Nowym Jorku w 1960.
Szwajcarski krytyk sztuki Pierre Courthion, przy okazji wspomnianych wystaw, z dużą wrażliwością pisał o wirtuozerii, z jaką Kobzdej traktuje materię: Kobzdej, malarz o wyszukanym smaku, umie ożywiać materię, upłynniać ją, poruszać, uderzać, biczować, rozciągać, czynić ją matową lub lśniącą, gładką lub chropowatą, rozprzestrzeniać, kondensować, dzielić na komórki, marszczyć ją, różnicować gęstość, odciskać w niej odczucie tragizmu.
Prezentowany tu Elargi należy do tej grupy obrazów-reliefów, obrazów-totemów, o których Anna Baranowa pisze: Pierwsze wrażenie surowości szybko ustępuje i zanurzamy się w nieprawdopodobnie bogatych i wyszukanych niuansach kolorystycznych i fakturowych.
Anna Baranowa, Blaski i cienie kariery Aleksandra Kobzdeja, w kat. wystawy: Aleksander Kobzdej, ga ga galeria, Warszawa, 2006, s. 10-11

104
Aleksander KOBZDEJ (1920-1972)

ELARGI, 1959

olej, płótno
73 x 60 cm
sygn. p.d.: Kobzdej |1959
sygn. na odwr. na pł.: Aleksander Kobzdej | „e’largi“ 1959 na g. listwie krosna flamastrem: „ELARGI“ i numer inw.: MNG/SW/631/MR.D, na l. listwie oł.: 16 [w kółku]

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Wystawiany:
– Alexandre Kobzdej. Prix de la Biennale de Sao-Paulo 1959, Galerie de l’Ancienne Comédie, Paryż, 2-27 II 1960;
– Wystawa indywidualna, French and Company, Nowy Jork, VII 1960.

Obraz opisany i reprodukowany:
– Polska awangarda malarska 1950-1970, (red.) Wojciech Zmorzyński, Paryż/Gdańsk 2004, s. 32-33 (il.).

Aleksander Kobzdej należał do międzynarodowej elity w nurcie malarstwa materii, co potwierdziła nagroda na Biennale w Sao Paulo w 1959 roku za obraz pt. Stromy (Escarpé) i kolejne wystawy w Paryżu i Nowym Jorku w 1960.
Szwajcarski krytyk sztuki Pierre Courthion, przy okazji wspomnianych wystaw, z dużą wrażliwością pisał o wirtuozerii, z jaką Kobzdej traktuje materię: Kobzdej, malarz o wyszukanym smaku, umie ożywiać materię, upłynniać ją, poruszać, uderzać, biczować, rozciągać, czynić ją matową lub lśniącą, gładką lub chropowatą, rozprzestrzeniać, kondensować, dzielić na komórki, marszczyć ją, różnicować gęstość, odciskać w niej odczucie tragizmu.
Prezentowany tu Elargi należy do tej grupy obrazów-reliefów, obrazów-totemów, o których Anna Baranowa pisze: Pierwsze wrażenie surowości szybko ustępuje i zanurzamy się w nieprawdopodobnie bogatych i wyszukanych niuansach kolorystycznych i fakturowych.
Anna Baranowa, Blaski i cienie kariery Aleksandra Kobzdeja, w kat. wystawy: Aleksander Kobzdej, ga ga galeria, Warszawa, 2006, s. 10-11