Twórczość Tarasina z pierwszej połowy lat 60. to obrazy w typie malarstwa materii, odznaczające się zgrubiałą, szorstką fakturą, utrzymane w stonowanych barwach lub wręcz monochromatyczne. Są to kompozycje abstrakcyjne, choć w zróżnicowaniu form i ich wzajemnym usytuowaniu brzmią echa wcześniejszych "martwych natur", "uczt" i "przedmiotów". Podobnie do oferowanego Ekranu opracowane są obrazy z cyklów "Brzegi" i "Antykwariat". Po przeniesieniu się do Warszawy w 1964 roku artysta zdecydowanie "spłaszczył" i uspokoił efekty fakturowe. Być może podwójna data powstania Ekranu - 1963 i 1965 rok - jest śladem tych przemian w jego podejściu do faktury malarskiej.

7
Jan TARASIN (1926 Kalisz - 2009 Warszawa)

EKRAN, 1963-1965

olej, płótno
70 x 60 cm
sygn. p.d.: 63-5 J. Tarasin

na odwrocie na płótnie sygn. i napis autorski: Jan TARASIN 63 | 65 | "EKRAN" obok strzałka
u dołu stempel: Reproduction Right Reserved | By The Artist
na górnym krośnie: MISC, na dolnym zniszczona nalepka [maszynopis] z tekstem: [...] TARASIN [...] National Museum [...] Poland [...] Art, Tokyo

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Twórczość Tarasina z pierwszej połowy lat 60. to obrazy w typie malarstwa materii, odznaczające się zgrubiałą, szorstką fakturą, utrzymane w stonowanych barwach lub wręcz monochromatyczne. Są to kompozycje abstrakcyjne, choć w zróżnicowaniu form i ich wzajemnym usytuowaniu brzmią echa wcześniejszych "martwych natur", "uczt" i "przedmiotów". Podobnie do oferowanego Ekranu opracowane są obrazy z cyklów "Brzegi" i "Antykwariat". Po przeniesieniu się do Warszawy w 1964 roku artysta zdecydowanie "spłaszczył" i uspokoił efekty fakturowe. Być może podwójna data powstania Ekranu - 1963 i 1965 rok - jest śladem tych przemian w jego podejściu do faktury malarskiej.