"W linearyzmie żyję. Wokół siebie widzę wielką sie w niej tkwię. To, co rzeczywiste - poprzez fakt, że złożone jest z linii - staje się abstrakcyjne. Linia jest najważniejsza. Linia to myśl." Powołując się na słowa artysty można domniemywa, że jego obrazy powinno się czyta, jako abstrakcyjne i symboliczne. Prezentowana praca pt.: " Dźwignia" przedstawia parę w akcie erotycznego zbliżenia. Obraz jest charakterystyczny dla dojrzałej twórczości malarza, ukazujący płynne linie, pozornie poplątane, jednak niosące narracyjną wymowę, artysta dąży do uproszczenia, analogii do tej stylizacji można szukać w sztuce starożytnej. Artysta poprzez czytelną abstrakcję tworzy obraz o erotycznej tematyce, lecz ukazany subtelnie dzięki środkom wyrazu.
olej, akryl, płótno; 160,5 x 120 cm;
sygn. p. d.: Jan Dobkowski 85
na odwrocie napis autorski: Jan Dobkowski/ "DŹWIGNIA" 1985/olej + akryl/160 cm x 120 cm
"W linearyzmie żyję. Wokół siebie widzę wielką sie w niej tkwię. To, co rzeczywiste - poprzez fakt, że złożone jest z linii - staje się abstrakcyjne. Linia jest najważniejsza. Linia to myśl." Powołując się na słowa artysty można domniemywa, że jego obrazy powinno się czyta, jako abstrakcyjne i symboliczne. Prezentowana praca pt.: " Dźwignia" przedstawia parę w akcie erotycznego zbliżenia. Obraz jest charakterystyczny dla dojrzałej twórczości malarza, ukazujący płynne linie, pozornie poplątane, jednak niosące narracyjną wymowę, artysta dąży do uproszczenia, analogii do tej stylizacji można szukać w sztuce starożytnej. Artysta poprzez czytelną abstrakcję tworzy obraz o erotycznej tematyce, lecz ukazany subtelnie dzięki środkom wyrazu.