Wacław Piotrowski (1887 Warszawa – 1967 Warszawa) - malarz, pejzażysta, portrecista, związany z Warszawą. Studiował w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (1907–1911), początkowo rzeźbę w pracowni Xawerego Dunikowskiego, a następnie malarstwo u profesorów: Kazimierza Stabrowskiego, Konrada Krzyżanowskiego, Edwarda Trojanowskiego i Stanisława Lentza. Debiutował w roku 1910 w warszawskiej Zachęcie i od tego czasu, do roku 1939 regularnie tam wystawiał. W latach 1919–1922 przebywał we Francji, głównie w Paryżu, gdzie brał udział w salonach i wystawach organizowanych przez Société des Artistes Français oraz Société Nationale des Beaux Arts. W 1920 roku wziął udział w wystawie The International Society of Sculptors, Painters and Gravers w Londynie, zaś w kolejnym - miał indywidualną wystawę w Paryżu w Galerie Devambez, z którą był wtedy związany kontraktem. W latach 1924-1926 przebywał we Włoszech, gdzie powstały jego pejzaże z Neapolu i Wenecji.

Na przełomie lat 20. i 30. artysta zdobył sobie sławę jako autor obrazów sportowych. Przedstawiająca płotkarza Stefana Kostrzewskiego kompozycja "Na płotku" i "Portret Haliny Konopackiej", powstały z myślą o towarzyszącym IX Igrzyskom w Amsterdamie Konkursie Olimpijskim. Mimo, że nie zostały na konkursie wyróżnione, zostały zauważone przez krytykę z uwagi na nowe sposoby ujęcia kompozycji sportowej.

Artysta był uznanym portrecistą, krytyka chwaliła go za umiejętność ujęcia psychologicznego.

Jego obrazy znajdują się w kolekcjach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz i w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.

50
Wacław PIOTROWSKI (1887 - 1967)

DZIEWCZYNKA Z ZIELONĄ KOKARDĄ, 1923

olej, karton
30,8 x 22,3 cm (w świetle passe-partout)
sygn. u dołu (ołówkiem): W. Piotrowski | 1923
Na tzw. zaplecku pieczęć w języku rosyjskim.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Wacław Piotrowski (1887 Warszawa – 1967 Warszawa) - malarz, pejzażysta, portrecista, związany z Warszawą. Studiował w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych (1907–1911), początkowo rzeźbę w pracowni Xawerego Dunikowskiego, a następnie malarstwo u profesorów: Kazimierza Stabrowskiego, Konrada Krzyżanowskiego, Edwarda Trojanowskiego i Stanisława Lentza. Debiutował w roku 1910 w warszawskiej Zachęcie i od tego czasu, do roku 1939 regularnie tam wystawiał. W latach 1919–1922 przebywał we Francji, głównie w Paryżu, gdzie brał udział w salonach i wystawach organizowanych przez Société des Artistes Français oraz Société Nationale des Beaux Arts. W 1920 roku wziął udział w wystawie The International Society of Sculptors, Painters and Gravers w Londynie, zaś w kolejnym - miał indywidualną wystawę w Paryżu w Galerie Devambez, z którą był wtedy związany kontraktem. W latach 1924-1926 przebywał we Włoszech, gdzie powstały jego pejzaże z Neapolu i Wenecji.

Na przełomie lat 20. i 30. artysta zdobył sobie sławę jako autor obrazów sportowych. Przedstawiająca płotkarza Stefana Kostrzewskiego kompozycja "Na płotku" i "Portret Haliny Konopackiej", powstały z myślą o towarzyszącym IX Igrzyskom w Amsterdamie Konkursie Olimpijskim. Mimo, że nie zostały na konkursie wyróżnione, zostały zauważone przez krytykę z uwagi na nowe sposoby ujęcia kompozycji sportowej.

Artysta był uznanym portrecistą, krytyka chwaliła go za umiejętność ujęcia psychologicznego.

Jego obrazy znajdują się w kolekcjach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie, Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz i w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.