POCHODZENIE:
dom aukcyjny Rempex, Warszawa, grudzień 2017
kolekcja prywatna, Polska

Na twórczość Tadeusza Ajdukiewicza składają się wpływy wielu środowisk artystycznych. Malarz kształcił się początkowo w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Studia kontynuował już na obcych uczelniach, w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu i w Monachium. Prezentowany w katalogu portret wiejskiej dziewczyny powstał w roku 1875, zatem jeszcze w czasie studiów Ajdukiewicza w stolicy Bawarii. Widoczne są tutaj bezsprzecznie inspiracje niemieckim malarstwem pejzażowym końca XIX stulecia oraz sztuką Nazareńczyków. Artysta uchwycił w owym przedstawieniu pewnego rodzaju nostalgię i melancholię właściwą kompozycjom członków bractwa. Uwagę zwraca tu znakomicie wymodelowana postać kobiety oraz niezwykle haptycznie oddane materiały. Ajdukiewicz, podobnie jak Nazareńczycy, zbliżył się do średniowiecznych mistrzów w przedstawianiu poszczególnych elementów przyrody. Umiejscowiona na pierwszym planie, po lewej kępa traw potraktowana została ze szczególną wrażliwością. W gęstwinie z łatwością odnaleźć można m. in. przekwitnięte kwiatostany mniszka lekarskiego, rumianek czy smukłe łodygi pokrzyw. Z połowy lat 70. pochodzą także i inne podobne charakterem obrazy artysty. Ajdukiewicz w swoich wczesnych pracach daje poznać się jako twórca o dużym talencie, który jednak idealizuje rzeczywistość. Kreuje nastrojowe, acz fantazyjne kompozycje.

W latach 1868/69 - 72/73 studiował malarstwo w krakowskiej SSP u W. Łuszczkiewicza. Studia zagraniczne dzięki stypendium odbył wraz z W. Kossakiem w akademii w Wiedniu, potem studiował także w Monachium u O. Seitza i A. Wagnera oraz w prywatnej pracowni Józefa Brandta. Ok. 1877 r. udał się do Paryża, skąd wyruszył w podróż po Bliskim Wschodzie. Ok. 1882 r. wyjechał do Wiednia, gdzie otrzymał pracownię po zmarłym malarzu nadwornym cesarza Hansie Makarcie; zyskał znaczny rozgłos i cieszył się względami dworu i arystokracji. Po 1893 roku wiele podróżował malując portrety na zamówienia - był w Londynie, Sofii, Konstantynopolu, Bukareszcie, Petersburgu. Wystawiał w krakowskim TPSP i warszawskiej Zachęcie, uczestniczył także w wystawach w Wiedniu, Dreźnie, Monachium, Pradze. Malował sceny rodzajowe i batalistyczne oraz reprezentacyjne portrety.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

149
Tadeusz AJDUKIEWICZ (1852 - 1916)

Dziewczyna z koszem, 1875

olej/płótno, 70 x 60 cm
sygnowany, opisany i datowany p.d.: 'Tadeusz Ajdukiewicz | Monachium | 1875.'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
dom aukcyjny Rempex, Warszawa, grudzień 2017
kolekcja prywatna, Polska

Na twórczość Tadeusza Ajdukiewicza składają się wpływy wielu środowisk artystycznych. Malarz kształcił się początkowo w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Studia kontynuował już na obcych uczelniach, w Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu i w Monachium. Prezentowany w katalogu portret wiejskiej dziewczyny powstał w roku 1875, zatem jeszcze w czasie studiów Ajdukiewicza w stolicy Bawarii. Widoczne są tutaj bezsprzecznie inspiracje niemieckim malarstwem pejzażowym końca XIX stulecia oraz sztuką Nazareńczyków. Artysta uchwycił w owym przedstawieniu pewnego rodzaju nostalgię i melancholię właściwą kompozycjom członków bractwa. Uwagę zwraca tu znakomicie wymodelowana postać kobiety oraz niezwykle haptycznie oddane materiały. Ajdukiewicz, podobnie jak Nazareńczycy, zbliżył się do średniowiecznych mistrzów w przedstawianiu poszczególnych elementów przyrody. Umiejscowiona na pierwszym planie, po lewej kępa traw potraktowana została ze szczególną wrażliwością. W gęstwinie z łatwością odnaleźć można m. in. przekwitnięte kwiatostany mniszka lekarskiego, rumianek czy smukłe łodygi pokrzyw. Z połowy lat 70. pochodzą także i inne podobne charakterem obrazy artysty. Ajdukiewicz w swoich wczesnych pracach daje poznać się jako twórca o dużym talencie, który jednak idealizuje rzeczywistość. Kreuje nastrojowe, acz fantazyjne kompozycje.

W latach 1868/69 - 72/73 studiował malarstwo w krakowskiej SSP u W. Łuszczkiewicza. Studia zagraniczne dzięki stypendium odbył wraz z W. Kossakiem w akademii w Wiedniu, potem studiował także w Monachium u O. Seitza i A. Wagnera oraz w prywatnej pracowni Józefa Brandta. Ok. 1877 r. udał się do Paryża, skąd wyruszył w podróż po Bliskim Wschodzie. Ok. 1882 r. wyjechał do Wiednia, gdzie otrzymał pracownię po zmarłym malarzu nadwornym cesarza Hansie Makarcie; zyskał znaczny rozgłos i cieszył się względami dworu i arystokracji. Po 1893 roku wiele podróżował malując portrety na zamówienia - był w Londynie, Sofii, Konstantynopolu, Bukareszcie, Petersburgu. Wystawiał w krakowskim TPSP i warszawskiej Zachęcie, uczestniczył także w wystawach w Wiedniu, Dreźnie, Monachium, Pradze. Malował sceny rodzajowe i batalistyczne oraz reprezentacyjne portrety.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.