Sportretowana to Ata Zakrzewska, krakowska piękność, jedna z dwóch ulubionych modelek artysty. Pozowała do najsłynniejszych prac Axentowicza jak "Rudowłosa" (około 1899 r, MNK) czy zmysłowa "Wiosna" (około 1900 r., MNP). Sportretowana Ata to kwintesencja maniery malarskiej Axentowicza, ukazującej młodą ponętną femme fatale w półpostaci w niezidentyfikowanym wnętrzu. Włosy jako atrybut kobiecości zostały szczególnie uwydatnione poprzez zmysłową fantazyjną linię i rudawą kolorystykę zestawioną z subtelnością niemalże alabastrowego ciała modelki. Ukazany wazon zapewne symbolizuje kruchość ludzkiego życia, ale także kobiece łono i płodność.
pastel, akwarela, papier, 96,5 × 65,5 cm w świetle ramy
sygn. p. d.: T.Axentowicz
Sportretowana to Ata Zakrzewska, krakowska piękność, jedna z dwóch ulubionych modelek artysty. Pozowała do najsłynniejszych prac Axentowicza jak "Rudowłosa" (około 1899 r, MNK) czy zmysłowa "Wiosna" (około 1900 r., MNP). Sportretowana Ata to kwintesencja maniery malarskiej Axentowicza, ukazującej młodą ponętną femme fatale w półpostaci w niezidentyfikowanym wnętrzu. Włosy jako atrybut kobiecości zostały szczególnie uwydatnione poprzez zmysłową fantazyjną linię i rudawą kolorystykę zestawioną z subtelnością niemalże alabastrowego ciała modelki. Ukazany wazon zapewne symbolizuje kruchość ludzkiego życia, ale także kobiece łono i płodność.