...podstawową granicę wyznacza obraz z roku 1956 przedstawiający kobietę w oknie. Zawiera on już główne cechy nowego okresu, zaczyna serie figur, ale równocześnie jest jakby symbolicznym ogniwem łączącym extérieur i intérieur. Utrwala moment, sytuację, która zaważy na całej twórczości Lebensteina, która stanie się - dosłownie i w przenośni - osią jego sztuki.
Mariusz Hermansdorfer, Jan Lebenstein, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2013, s. 7.
gwasz, akwarela, papier milimetrowy
58 x 47 cm (w świetle passe-partout)
sygn. oł. l.d.: 18.9.1956. LEBENSTEIN
na odwr. l.d. nalepka Raydon Gallery z Nowego Jorku
...podstawową granicę wyznacza obraz z roku 1956 przedstawiający kobietę w oknie. Zawiera on już główne cechy nowego okresu, zaczyna serie figur, ale równocześnie jest jakby symbolicznym ogniwem łączącym extérieur i intérieur. Utrwala moment, sytuację, która zaważy na całej twórczości Lebensteina, która stanie się - dosłownie i w przenośni - osią jego sztuki.
Mariusz Hermansdorfer, Jan Lebenstein, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2013, s. 7.