W swojej twórczości Sichulski poświęcał wiele uwagi kwiatom: raz były to wielkoformatowe studia roślin, kiedy indziej wykorzystywał zaczerpnięte z natury motywy w obrazach o tematyce huculskiej, przekształcając je w bliskie secesji ornamenty, czasem pojawiały się jako drobny detal w karykaturze - wielokrotnie jednak obecne. Zdaje się, że rok 1911 był bardzo płodny pod względem ilości wykonanych przez Sichulskiego studiów kwiatowych: z tego okresu pochodzą podobne, pod względem formatu, zastosowanej techniki i kompozycyjnego zaplanowania kadru, do prezentowanego w katalogu dzieła, prace przedstawiające Irysa z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Rezedę ze zbiorów Muzeum Mazowieckiego w Płocku (por.: Kazimierz Sichulski, red. Ewa Houszka, Wrocław 1994, s. 84 [kat. wyst.]). Dzieła te powstały przy wykorzystaniu pastelu w połączeniu z akwarelą lub gwaszem. Mają po części charakter botanicznego zapisu gatunków roślin, nie można im jednak odmówić pełnej subtelnego wdzięku dekoracyjnej formy.

10
Kazimierz SICHULSKI (1879 - 1942)

Dziewanna, 1911 r.

gwasz, pastel, karton, 74 × 58 cm
sygn. i dat. l. g.: Sich/911

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W swojej twórczości Sichulski poświęcał wiele uwagi kwiatom: raz były to wielkoformatowe studia roślin, kiedy indziej wykorzystywał zaczerpnięte z natury motywy w obrazach o tematyce huculskiej, przekształcając je w bliskie secesji ornamenty, czasem pojawiały się jako drobny detal w karykaturze - wielokrotnie jednak obecne. Zdaje się, że rok 1911 był bardzo płodny pod względem ilości wykonanych przez Sichulskiego studiów kwiatowych: z tego okresu pochodzą podobne, pod względem formatu, zastosowanej techniki i kompozycyjnego zaplanowania kadru, do prezentowanego w katalogu dzieła, prace przedstawiające Irysa z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie oraz Rezedę ze zbiorów Muzeum Mazowieckiego w Płocku (por.: Kazimierz Sichulski, red. Ewa Houszka, Wrocław 1994, s. 84 [kat. wyst.]). Dzieła te powstały przy wykorzystaniu pastelu w połączeniu z akwarelą lub gwaszem. Mają po części charakter botanicznego zapisu gatunków roślin, nie można im jednak odmówić pełnej subtelnego wdzięku dekoracyjnej formy.