Obraz przedstawia syna artysty Andrzeja urodzonego 10 maja 1954 roku, nazywanego zdrobniale Kitkiem. Wizerunek dziecka został wycięty z większej, zaginionej kompozycji Matka (Matka z praniem) [Patrz: Andrzej Wróblewski... s. 121, poz. 156].

Przyjście na świat dziecka otworzyło nowy etap w twórczości artysty, który zbiegłsię z porzuceniem przez niego doktryny socrealizmu. Zajmuje go w tym czasie sfera życia rodzinnego. Z czułościa i uczuciem sporządza wizerunki synka i żony, którymi wypełnia swoje szkicowniki. Jednocześnie syntetycznie i bez upiększeń odtwarza skromne wnętrza, proste sprzęty domowe, suszące się pieluchy. W ten sam nurt wpisuje się m.in. znany obraz "Matki", malowany w maju 1955 roku i pokazany w Arsenale.

W obrazach poświęconych rodzinie dochodzi do złagodzenia zbrutalizowanego, sugestywnego języka malarskiego. Wróblewski jest wówczas "kameralnie poetycki, w fazie rodzinnego ciepła i rozwijającej się własnej wersji "nowoczesnego realizmu", tj. tego, który działa uogólniającym skrótem i niemal plakatowym kolorem, kładzionym w obrębie mocnych linii konturów figur." [za: Andrzej Kostołowski Andrzej Wróblewski konfrontacje i rozliczenia w: Andrzej Wróblewski..., s. 26].

Ta wielokrotnie wzmiankowana pozycja i jedna z niewielu prac Wróblewskiego wpisujących się w kameralny i osobisty nurt jego twórczości, jest niewątpliwie atrakcją dla kolekcjonerów.

330
Andrzej WRÓBLEWSKI (1927-1957)

Dziecko z wyciągniętymi rękami (Kitek),

olej, tempera, płótno, 93 x 40,5 cm; niesygn.
Reprodukowany i opisany w: Andrzej Wróblewski. Galeria Sztuki Wspołczesnej Zachęta,
Muzeum Narodowe w Krakowie, Fundacja Instytut Promocji Sztuki, Warszawa 1998, s. 121, poz. 156a

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz przedstawia syna artysty Andrzeja urodzonego 10 maja 1954 roku, nazywanego zdrobniale Kitkiem. Wizerunek dziecka został wycięty z większej, zaginionej kompozycji Matka (Matka z praniem) [Patrz: Andrzej Wróblewski... s. 121, poz. 156].

Przyjście na świat dziecka otworzyło nowy etap w twórczości artysty, który zbiegłsię z porzuceniem przez niego doktryny socrealizmu. Zajmuje go w tym czasie sfera życia rodzinnego. Z czułościa i uczuciem sporządza wizerunki synka i żony, którymi wypełnia swoje szkicowniki. Jednocześnie syntetycznie i bez upiększeń odtwarza skromne wnętrza, proste sprzęty domowe, suszące się pieluchy. W ten sam nurt wpisuje się m.in. znany obraz "Matki", malowany w maju 1955 roku i pokazany w Arsenale.

W obrazach poświęconych rodzinie dochodzi do złagodzenia zbrutalizowanego, sugestywnego języka malarskiego. Wróblewski jest wówczas "kameralnie poetycki, w fazie rodzinnego ciepła i rozwijającej się własnej wersji "nowoczesnego realizmu", tj. tego, który działa uogólniającym skrótem i niemal plakatowym kolorem, kładzionym w obrębie mocnych linii konturów figur." [za: Andrzej Kostołowski Andrzej Wróblewski konfrontacje i rozliczenia w: Andrzej Wróblewski..., s. 26].

Ta wielokrotnie wzmiankowana pozycja i jedna z niewielu prac Wróblewskiego wpisujących się w kameralny i osobisty nurt jego twórczości, jest niewątpliwie atrakcją dla kolekcjonerów.