Dziecięca melodia Wlastimila Hofmana to dzieło, które zasługuje na szczególną uwagę, zarówno ze względu na tematykę, jak i znakomity warsztat malarski. Obraz powstał we wczesnym okresie twórczości artysty – już po ukończeniu krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i studiów w Paryżu, kiedy Hofman zaczynał odnosić pierwsze sukcesy artystyczne.

Kompozycja wyróżnia się mistrzowskim warsztatem i fakturowością, charakterystyczną dla tego okresu jego malarstwa. Z czasem powierzchnia malarska ulega wygładzeniu a gama barwna jego płócien rozjaśnieniu, jednak w Dziecięcej melodii wciąż dominuje intensywność i ekspresja właściwa młodopolskiej estetyce.

Wlastimil Hofman, znany z duchowości i liryzmu swoich obrazów, w szczególny sposób upodobał sobie temat dzieciństwa. Choć artysta nie posiadał własnych dzieci, to w jego twórczości portrety dzieci zajmują miejsce wyjątkowe – są nie tylko realistycznym zapisem wyglądu młodych modeli, ale przede wszystkim metaforycznym obrazem czystości, niewinności, ale często też duchowego pierwiastka ludzkiej natury. Hofman portretował dzieci w sposób pełen czułości i skupienia.

Jego modele często mają spokojne, zamyślone twarze, a ich spojrzenia zdają się sięgać dalej niż tylko w codzienną rzeczywistość. Artysta pokazuje je jako istoty obdarzone szczególnym, rozwiniętym ponad wiek, zrozumieniem świata. W dzieciach Hofman widział nadzieję i prawdę, której często brakowało w świecie dorosłych. Jego malarstwo, choć zakorzenione w estetyce symbolizmu i Młodej Polski, zachowuje uniwersalny przekaz – wrażliwość na ludzkie emocje, kruchość życia i potrzebę piękna. Dziecięce portrety to nie tylko wyraz zachwytu nad młodością, ale także przypomnienie o duchowym wymiarze istnienia, który przez całe życie wplatał w swoją twórczość.

Hofman nie ukazał w tej kompozycji dzieci w banalny czy sentymentalny sposób, lecz namalował je z wielką czułością i szacunkiem. Jego bohaterowie mają poważne, zamyślone twarze, które zdają się zdradzać zadumę i głębię przekraczającą ich wiek. To nie beztroscy mali bohaterowie codzienności, lecz istoty na pograniczu dwóch światów – wieku niewinności i powagi dorosłości.

16
Wlastimil HOFMAN (1881 Karlin - 1970 Szklarska Poręba)

DZIECIĘCA MELODIA, ok. 1909

olej, płótno
47,8 x 77,5 cm
Na odwrocie p.g. napis (czarną farbą): Vlastimil | Hofman

Zobacz katalog

AGRA-ART

Aukcja Sztuki Dawnej

15.06.2025

19:00

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Dziecięca melodia Wlastimila Hofmana to dzieło, które zasługuje na szczególną uwagę, zarówno ze względu na tematykę, jak i znakomity warsztat malarski. Obraz powstał we wczesnym okresie twórczości artysty – już po ukończeniu krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych i studiów w Paryżu, kiedy Hofman zaczynał odnosić pierwsze sukcesy artystyczne.

Kompozycja wyróżnia się mistrzowskim warsztatem i fakturowością, charakterystyczną dla tego okresu jego malarstwa. Z czasem powierzchnia malarska ulega wygładzeniu a gama barwna jego płócien rozjaśnieniu, jednak w Dziecięcej melodii wciąż dominuje intensywność i ekspresja właściwa młodopolskiej estetyce.

Wlastimil Hofman, znany z duchowości i liryzmu swoich obrazów, w szczególny sposób upodobał sobie temat dzieciństwa. Choć artysta nie posiadał własnych dzieci, to w jego twórczości portrety dzieci zajmują miejsce wyjątkowe – są nie tylko realistycznym zapisem wyglądu młodych modeli, ale przede wszystkim metaforycznym obrazem czystości, niewinności, ale często też duchowego pierwiastka ludzkiej natury. Hofman portretował dzieci w sposób pełen czułości i skupienia.

Jego modele często mają spokojne, zamyślone twarze, a ich spojrzenia zdają się sięgać dalej niż tylko w codzienną rzeczywistość. Artysta pokazuje je jako istoty obdarzone szczególnym, rozwiniętym ponad wiek, zrozumieniem świata. W dzieciach Hofman widział nadzieję i prawdę, której często brakowało w świecie dorosłych. Jego malarstwo, choć zakorzenione w estetyce symbolizmu i Młodej Polski, zachowuje uniwersalny przekaz – wrażliwość na ludzkie emocje, kruchość życia i potrzebę piękna. Dziecięce portrety to nie tylko wyraz zachwytu nad młodością, ale także przypomnienie o duchowym wymiarze istnienia, który przez całe życie wplatał w swoją twórczość.

Hofman nie ukazał w tej kompozycji dzieci w banalny czy sentymentalny sposób, lecz namalował je z wielką czułością i szacunkiem. Jego bohaterowie mają poważne, zamyślone twarze, które zdają się zdradzać zadumę i głębię przekraczającą ich wiek. To nie beztroscy mali bohaterowie codzienności, lecz istoty na pograniczu dwóch światów – wieku niewinności i powagi dorosłości.