POCHODZENIE:
kolekcja prywatna, Polska

Wlastimil Hofman zaliczany jest do grona protoplastów polskiego malarstwa symbolistycznego. Malarz o czeskich korzeniach jest niewątpliwie jednym z najbardziej oryginalnych uczniów i poniekąd kontynuatorów Jacka Malczewskiego. Ten długowieczny i niezwykle płodny artysta ma równie obszerne oeuvre, w którym wyróżnić można kilka okresów i wyznaczyć odrębne tendencje. „W obrazach Hofmana, skomponowanych ze swoistą narracyjnością i teatralizacją, przeważa typ symbolicznych przedstawień o charakterze liryczno-sentymentalnym z nutą zarówno idealistyczną, jak i naturalistyczną” (Magdalena Czapska-Michalik, Wlastimil Hofman, Warszawa 2007, s. 48-53).
Jednym z głównych symboli podejmowanych przez artystę był wątek vanitas. Artysta, zestawiając swoich nieodzownych dziecięcych modeli z martwymi ptakami trzymanymi w dłoniach, zderza niewinność z nieuchronnością śmierci, snując swoiste memento mori. Pogrążeni w smutku, lecz również zaciekawieni chłopcy przyglądają się martwemu rudzikowi, który symbolizuje nieunikniony los ludzkiej egzystencji. Jednak Hofman nie jest wyłącznie gorzkim wieszczem, dając iskierkę nadziei pod postacią gałązki kwitnącej śliwy wznoszącej się nad dziećmi. Wiosenne kwiaty symbolizują bowiem młodość, witalność oraz zwycięstwo życia w zmienności czasu. Sam motyw zwierzęcy często przewija się w malarskim oeuvre Hofmana. Wielokrotnie dzieci trzymają na rękach małe pisklęta czy przyglądają się kawkom przysiadającym na przydrożnym głazie. Często sowy i sikorki dopełniają alegoryczne kompozycje i portrety, stanowiąc elementy o symbolicznej wymowie.

W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyskiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J. L. Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

103
Wlastimil HOFMAN (1881 Karlino - 1970 Szklarska Poręba)

Dzieci z ptaszkiem w dłoniach

olej/tektura, 38 x 44 cm
sygnowany l.g.: 'Wlastimil | Hofman'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
kolekcja prywatna, Polska

Wlastimil Hofman zaliczany jest do grona protoplastów polskiego malarstwa symbolistycznego. Malarz o czeskich korzeniach jest niewątpliwie jednym z najbardziej oryginalnych uczniów i poniekąd kontynuatorów Jacka Malczewskiego. Ten długowieczny i niezwykle płodny artysta ma równie obszerne oeuvre, w którym wyróżnić można kilka okresów i wyznaczyć odrębne tendencje. „W obrazach Hofmana, skomponowanych ze swoistą narracyjnością i teatralizacją, przeważa typ symbolicznych przedstawień o charakterze liryczno-sentymentalnym z nutą zarówno idealistyczną, jak i naturalistyczną” (Magdalena Czapska-Michalik, Wlastimil Hofman, Warszawa 2007, s. 48-53).
Jednym z głównych symboli podejmowanych przez artystę był wątek vanitas. Artysta, zestawiając swoich nieodzownych dziecięcych modeli z martwymi ptakami trzymanymi w dłoniach, zderza niewinność z nieuchronnością śmierci, snując swoiste memento mori. Pogrążeni w smutku, lecz również zaciekawieni chłopcy przyglądają się martwemu rudzikowi, który symbolizuje nieunikniony los ludzkiej egzystencji. Jednak Hofman nie jest wyłącznie gorzkim wieszczem, dając iskierkę nadziei pod postacią gałązki kwitnącej śliwy wznoszącej się nad dziećmi. Wiosenne kwiaty symbolizują bowiem młodość, witalność oraz zwycięstwo życia w zmienności czasu. Sam motyw zwierzęcy często przewija się w malarskim oeuvre Hofmana. Wielokrotnie dzieci trzymają na rękach małe pisklęta czy przyglądają się kawkom przysiadającym na przydrożnym głazie. Często sowy i sikorki dopełniają alegoryczne kompozycje i portrety, stanowiąc elementy o symbolicznej wymowie.

W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyskiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J. L. Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.