Według ekspertyzy Barbary Brus Malinowskiej z 2000 roku "...akwarela "Dzieci z psem" jest oryginalną pracą Tadeusza Makowskiego, wykonaną około 1929 1930. Powstała więc w późnym okresie twórczości artysty (1928-1932), w którym Makowski wykształcił swój własny styl łączący echa kubizmu, fascynację sztuką ludową i malarstwem artystów naiwnych z wpływami holenderskiego ekspresjonizmu. Ulubionymi bohaterami malarza były dzieci (bawiące się w teatr, improwizujące święta, maskarady, pochody z lampionami), ujmowane zazwyczaj w większych grupach, kształtowane jak drewniane marionetki o cylindrycznych korpusach, okrągłych głowach, z oczami jak guziki, noszące szpiczaste czapeczki. Rekwizytami były najczęściej lampiony, kwiaty, klatki z ptakami i inne zwierzęta. Ustawione na wprost widza jak na scenie, ujęte do kolan, umieszczone w nieokreślonej przestrzeni, oświetlonej promieniem słońca lub światłem lampionów. W kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, gdzie znajduje się większość spuścizny artystycznej Makowskiego, można odnaleźć liczne jego rysunki i akwarele, wykazujące analogie z przedmiotem ekspertyzy zarówno w temacie, użytych rekwizytach i postaci psa, jak i w sposobie ekspresji plastycznej i techniki wykonania." Obraz posiada również opinię Adama Konopackiego.
akwarela, tusz, gwasz, sepia, papier
37,5 x 53 cm
sygn. p.d. Tade / Makowski
Według ekspertyzy Barbary Brus Malinowskiej z 2000 roku "...akwarela "Dzieci z psem" jest oryginalną pracą Tadeusza Makowskiego, wykonaną około 1929 1930. Powstała więc w późnym okresie twórczości artysty (1928-1932), w którym Makowski wykształcił swój własny styl łączący echa kubizmu, fascynację sztuką ludową i malarstwem artystów naiwnych z wpływami holenderskiego ekspresjonizmu. Ulubionymi bohaterami malarza były dzieci (bawiące się w teatr, improwizujące święta, maskarady, pochody z lampionami), ujmowane zazwyczaj w większych grupach, kształtowane jak drewniane marionetki o cylindrycznych korpusach, okrągłych głowach, z oczami jak guziki, noszące szpiczaste czapeczki. Rekwizytami były najczęściej lampiony, kwiaty, klatki z ptakami i inne zwierzęta. Ustawione na wprost widza jak na scenie, ujęte do kolan, umieszczone w nieokreślonej przestrzeni, oświetlonej promieniem słońca lub światłem lampionów. W kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie, gdzie znajduje się większość spuścizny artystycznej Makowskiego, można odnaleźć liczne jego rysunki i akwarele, wykazujące analogie z przedmiotem ekspertyzy zarówno w temacie, użytych rekwizytach i postaci psa, jak i w sposobie ekspresji plastycznej i techniki wykonania." Obraz posiada również opinię Adama Konopackiego.