Namalowane dzieci są jednym z najbardziej charakterystycznych motywów w twórczości artysty. Jak wspominał Hofman: "Ustami dziecka przemawia prawda, piękno, dobroć - to zwierciadło śmierci, tej śmierci, z którą tak często można spotkać w moich obrazach [...] Na ich twarzach nie ma masek, a przecież twarz ludzka jest podstawowym tworzywem w większości moich kompozycji" [...] dzieci podobnie jak Biblia, są pretekstem do pokazania tego czy tamtego [...].
Bogusław Czajkowski, Portret z pamięci, Ossolineum, Wrocław 1971 r.

8
Wlastimil HOFMAN (1881 Karlin - 1970 Szklarska Poręba)

Dzieci przy kapliczce, 1911 r

olej, tektura, 34 × 44 cm
sygn. i dat. p. d.: Vlastimil 1911
Ekspertyza konserwatorska prof. Dariusza Markowskiego z UMK w Toruniu z 2009 roku.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Namalowane dzieci są jednym z najbardziej charakterystycznych motywów w twórczości artysty. Jak wspominał Hofman: "Ustami dziecka przemawia prawda, piękno, dobroć - to zwierciadło śmierci, tej śmierci, z którą tak często można spotkać w moich obrazach [...] Na ich twarzach nie ma masek, a przecież twarz ludzka jest podstawowym tworzywem w większości moich kompozycji" [...] dzieci podobnie jak Biblia, są pretekstem do pokazania tego czy tamtego [...].
Bogusław Czajkowski, Portret z pamięci, Ossolineum, Wrocław 1971 r.