W 1918 r uczęszczał na zajęcia do Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. Tu nawiazał kontakty artystyczne z K. Malewiczem i W. Tatlinem. Od 1921 r mieszkał w Wilnie. Współorganizator Wystawy Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 r, oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Brał udział we wszystkich poczynaniach artystycznych awangardy polskiego konstruktywizmu - Praesens i "a.r.". Członek międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od 1931 r przebywał w Łodzi. Współtworzył Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej w Łodzi - otwartą w 1931 r. Po 1945 r wykładał w PWSSP w Łodzi. Jego żoną była wybitna rzeźbiarka Katarzyna Kobro. Uprawiał malarstwo sztalugowe, typografię, projektowanie architektoniczne, zajmował się teorią i krytyką sztuki. Ukształtowany artystycznie przez konstruktywizm, nie godził się na instrumentalne wykorzystywanie sztuki do osiągania celów społecznych. W 1928 r. wydał pracę Unizm w malarstwie. Dążenie do homogenizacji obrazu, doprowadziło w pełni rozwiniętej formule Unizmu do prac monochromatycznych, gdzie faktura poprzez zaznaczone wypukłości tworzące wzór budowała całą przestrzeń obrazu. Artysta wniósł duży wkład w światową awangardę. Przez krytykę światową zaliczany jest do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

37
Władysław STRZEMIŃSKI (1893 Mińsk Litewski - 1952 Łódź)

DZIECI, 1949

Ołówek, papier; 41 x 55 cm
Sygnowany p.d.: W. Strzem | 1949
Pochodzenie: kolekcja Hanny Orzechowskiej-Siecińskiej
Reprodukowany w katalogu wystawy monograficznej artysty "Władysław Strzemiński. 1893-1952. W setną rocznicę urodzin", Muzeum Sztuki w Łodzi, 1993 (nr VI. 109).

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W 1918 r uczęszczał na zajęcia do Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. Tu nawiazał kontakty artystyczne z K. Malewiczem i W. Tatlinem. Od 1921 r mieszkał w Wilnie. Współorganizator Wystawy Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 r, oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Brał udział we wszystkich poczynaniach artystycznych awangardy polskiego konstruktywizmu - Praesens i "a.r.". Członek międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od 1931 r przebywał w Łodzi. Współtworzył Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej w Łodzi - otwartą w 1931 r. Po 1945 r wykładał w PWSSP w Łodzi. Jego żoną była wybitna rzeźbiarka Katarzyna Kobro. Uprawiał malarstwo sztalugowe, typografię, projektowanie architektoniczne, zajmował się teorią i krytyką sztuki. Ukształtowany artystycznie przez konstruktywizm, nie godził się na instrumentalne wykorzystywanie sztuki do osiągania celów społecznych. W 1928 r. wydał pracę Unizm w malarstwie. Dążenie do homogenizacji obrazu, doprowadziło w pełni rozwiniętej formule Unizmu do prac monochromatycznych, gdzie faktura poprzez zaznaczone wypukłości tworzące wzór budowała całą przestrzeń obrazu. Artysta wniósł duży wkład w światową awangardę. Przez krytykę światową zaliczany jest do ścisłej czołówki artystów XX wieku.