Obraz inspirowany pracą Fotiy Krasitsky`ego (Fotiy Stepanovich Krasitskyi, 1873-1944) „Dziadek Hrycko. Dziadek”, 1905, sygn. p.d.: Ф. Красицький 1905 / Хатки. Obraz reprodukowany na barwnej offsetowej karcie pocztowej wydanej w 1908 przez kijowskie wydawnictwo Квітка, prace F.S. Krasitsky`ego, seria I, nr 5).
( Źródło: http://www.irbis-nbuv.gov.ua › PDF › EIF00000010 PDF, ss. 60, 61; https://uamodna.com/articles/naschadok-tarasa-shevchenka/)


Malarz, wybitny przedstawiciel środowiska École de Paris. Początkowo kształcił się w
w lwowskiej Szkole Przemysłu Artystycznego u Kazimierza Sichulskiego, zajmując się równocześnie pracami konserwatorskimi w kościołach. W latach 1919-1922 kontynuował studia malarskie w krakowskiej ASP u Wojciecha Weissa. W 1922 udał się do Berlina, gdzie poznał m.in. Aleksandra Archipenkę, w następnym roku wyjechał do Paryża. Od 1925 osiadł na stałe we Francji, gdzie brał udział w Salonach Jesiennym i Niezależnych, swoje obrazy prezentował w wielu galeriach paryskich, przyjaźnił się z artystami kręgu École de Paris. Utrzymywał kontakty z Polską będąc członkiem krakowskiego Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik i lwowskiego ugrupowania Nowa Generacja. Wiele podróżował, przed wybuchem II wojny zamieszkał na stałe w Stanach Zjednoczonych. Był wieloletnim wykładowcą Art Students League, współpracował z Associated American Artists Gallery i French Art Gallery. Paryska twórczość Menkesa nawiązuje do nurtów ekspresjonizmu i fowizmu (Matisse, Soutine), w okresie amerykańskim artysta geometryzuje formy i wzmacnia kontrasty barwne. Maluje portrety, akty, pejzaż, martwe natury, kompozycje figuralne.

33
Zygmunt Józef (Sigmund, Sigmond) MENKES (1896 Lwów -1986 Riverdale)

„Dziadek. Chłop siedzący przy kole młyńskim”, 1918

olej, tektura, 69,5 x 48,5 cm,
sygn. p.d.: J. Menkes pinx. / 918
Ekspertyza Pani Ewy Bobrowskiej i Pana Marka Mielniczuka.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Obraz inspirowany pracą Fotiy Krasitsky`ego (Fotiy Stepanovich Krasitskyi, 1873-1944) „Dziadek Hrycko. Dziadek”, 1905, sygn. p.d.: Ф. Красицький 1905 / Хатки. Obraz reprodukowany na barwnej offsetowej karcie pocztowej wydanej w 1908 przez kijowskie wydawnictwo Квітка, prace F.S. Krasitsky`ego, seria I, nr 5).
( Źródło: http://www.irbis-nbuv.gov.ua › PDF › EIF00000010 PDF, ss. 60, 61; https://uamodna.com/articles/naschadok-tarasa-shevchenka/)


Malarz, wybitny przedstawiciel środowiska École de Paris. Początkowo kształcił się w
w lwowskiej Szkole Przemysłu Artystycznego u Kazimierza Sichulskiego, zajmując się równocześnie pracami konserwatorskimi w kościołach. W latach 1919-1922 kontynuował studia malarskie w krakowskiej ASP u Wojciecha Weissa. W 1922 udał się do Berlina, gdzie poznał m.in. Aleksandra Archipenkę, w następnym roku wyjechał do Paryża. Od 1925 osiadł na stałe we Francji, gdzie brał udział w Salonach Jesiennym i Niezależnych, swoje obrazy prezentował w wielu galeriach paryskich, przyjaźnił się z artystami kręgu École de Paris. Utrzymywał kontakty z Polską będąc członkiem krakowskiego Zrzeszenia Artystów Plastyków Zwornik i lwowskiego ugrupowania Nowa Generacja. Wiele podróżował, przed wybuchem II wojny zamieszkał na stałe w Stanach Zjednoczonych. Był wieloletnim wykładowcą Art Students League, współpracował z Associated American Artists Gallery i French Art Gallery. Paryska twórczość Menkesa nawiązuje do nurtów ekspresjonizmu i fowizmu (Matisse, Soutine), w okresie amerykańskim artysta geometryzuje formy i wzmacnia kontrasty barwne. Maluje portrety, akty, pejzaż, martwe natury, kompozycje figuralne.