Na odwrocie lewej kwatery dwie nalepki galeryjne: GALERIE NORDENHAKE / GALERIE NORDENHAKE AB, STOCKHOLM FREDSGATAN 12 S-111 52 STOCKHOLM, SWEDEN z informacjami o pracy oraz druga nalepka EDWARD THORP GALLERY z informacjami o pracy, odręczny napis: LEON TARASEWICZ / STACJA WALIŁY 34 16-040 Grodek / POLAND / 1985 R., na odwrocie prawej części odręczny napis: LEON TARASEWICZ / STACJA WALIŁY 34 16-040 Grodek / POLAND / 1985 R.

Leon Tarasewicz urodził się 14 III 1957 w Waliłach koło Białegostoku. Polski malarz białoruskiego pochodzenia, twórca przetwarzający widzianą rzeczywistość w abstrakcyjne formy charakteryzujące się zestawieniem kolorów, w taki sposób by obraz stał się odzwierciedleniem miejsca i czasu.
Powołując się na jeden z wywiadów z malarzem, warto jest przytoczyć wypowiedź artysty, która to obrazuje postrzeganie przez niego sztuki: Moim marzeniem jest, by obrazy przejęły kontrolę nad odbiorcą w taki sposób, by jego otoczenie przestawało istnieć, wtedy obraz, nieograniczony żadnymi ramami, mógłby się bez przeszkód rozrastać, wciągając odbiorcę.
Źródło inspiracji malarstwa Tarasewicza tkwi w otaczającej go przyrodzie. Krajobraz zostaje tak przetworzony przez malarza, aby w syntetyczny sposób zmieniał przyrodę na wycinki rzeczywistości, pokazane w bardzo wyabstrahowany sposób. Obrazy malarza charakteryzuję się zasadą over all, kadrując wycinek pejzażu, poszerzając go, zmieniając skalę oraz sposób oddziaływania.
Prezentowany dyptyk Leona Taresewicza pochodzący z 1985 roku, jednomyślnie wpisuje się w tą zasadę. Duży format pracy, pionowe pasy ciepłych oranży, czerwieni tworzą jedność z ciemnymi pasami, w ten sposób powstaje nową przestrzeń. Kolor, główna wartość malarska tej pracy została wydobyta przez powtarzalny rytm. Można w niej odnaleźć lokalność polskiego pejzażu, w którym artysta dorastał, obok którego żyje.
Prezentowany obraz, tak jak wiele innych w twórczości Tarasewicza przedstawia jeden z etapów rozwoju artysty. Ukazuje efekt malarskich poszukiwań, w których widziana natura staje się abstrakcją.

425
Leon TARASEWICZ (ur. 1957)

Dyptyk, 1985

olej, płótno;
170 x 129,5 cm (wymiar każdego płótna);
sygn. na odwrocie powtórzona na obu częściach: LEON TARASEWICZ

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Na odwrocie lewej kwatery dwie nalepki galeryjne: GALERIE NORDENHAKE / GALERIE NORDENHAKE AB, STOCKHOLM FREDSGATAN 12 S-111 52 STOCKHOLM, SWEDEN z informacjami o pracy oraz druga nalepka EDWARD THORP GALLERY z informacjami o pracy, odręczny napis: LEON TARASEWICZ / STACJA WALIŁY 34 16-040 Grodek / POLAND / 1985 R., na odwrocie prawej części odręczny napis: LEON TARASEWICZ / STACJA WALIŁY 34 16-040 Grodek / POLAND / 1985 R.

Leon Tarasewicz urodził się 14 III 1957 w Waliłach koło Białegostoku. Polski malarz białoruskiego pochodzenia, twórca przetwarzający widzianą rzeczywistość w abstrakcyjne formy charakteryzujące się zestawieniem kolorów, w taki sposób by obraz stał się odzwierciedleniem miejsca i czasu.
Powołując się na jeden z wywiadów z malarzem, warto jest przytoczyć wypowiedź artysty, która to obrazuje postrzeganie przez niego sztuki: Moim marzeniem jest, by obrazy przejęły kontrolę nad odbiorcą w taki sposób, by jego otoczenie przestawało istnieć, wtedy obraz, nieograniczony żadnymi ramami, mógłby się bez przeszkód rozrastać, wciągając odbiorcę.
Źródło inspiracji malarstwa Tarasewicza tkwi w otaczającej go przyrodzie. Krajobraz zostaje tak przetworzony przez malarza, aby w syntetyczny sposób zmieniał przyrodę na wycinki rzeczywistości, pokazane w bardzo wyabstrahowany sposób. Obrazy malarza charakteryzuję się zasadą over all, kadrując wycinek pejzażu, poszerzając go, zmieniając skalę oraz sposób oddziaływania.
Prezentowany dyptyk Leona Taresewicza pochodzący z 1985 roku, jednomyślnie wpisuje się w tą zasadę. Duży format pracy, pionowe pasy ciepłych oranży, czerwieni tworzą jedność z ciemnymi pasami, w ten sposób powstaje nową przestrzeń. Kolor, główna wartość malarska tej pracy została wydobyta przez powtarzalny rytm. Można w niej odnaleźć lokalność polskiego pejzażu, w którym artysta dorastał, obok którego żyje.
Prezentowany obraz, tak jak wiele innych w twórczości Tarasewicza przedstawia jeden z etapów rozwoju artysty. Ukazuje efekt malarskich poszukiwań, w których widziana natura staje się abstrakcją.