Prezentowana para obrazów to zachowane fragmenty jednej z sześciu wielkich kompozycji (każda o wym. 310 x 395 cm), które zdobiły salon honorowy w polskim pawilonie na słynnej Exposition des Arts Décoratifs et Industriels Modernes w Paryżu w 1925 roku. "Koncepcję tych sześciu obrazów Stryjeńska oparła na ulubionej przez siebie seryjności. Każdy z nich odpowiadał dwóm miesiącom w roku i ukazywał, oprócz scen dekoracyjnych, także charakterystyczne dla danych miesięcy prace i zajęcia (...) Każdy obraz składa się z dwóch pasów kompozycyjnych , z których górny przedstawia w centrum personifikację miesięcy oraz po bokach postacie wykonujące czynności przypisane tym miesiącom." [za: Światosław Lenartowicz O obrazach wielkoformatowych i panneaux dekoracyjnych [w:] Zofia Stryjeńska. 1891-1976. Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 2008] Zgodnie z tym schematem kompozycyjnym prezentowana para obrazów stanowiła pierwotnie boczne partie górnego pasa panneaux Marzec-Kwiecień. Do dziś zachowały się jedynie nieliczne detale tych ogromnych malowideł, przechowywane dziś w kilku muzeach w Polsce i w Bibliotece Polskiej w Paryżu. Prezentowana kompozycja stanowi zatem niezwykle cenną pozycję na rynku, będąc fragmentem jednego z najdonioślejszych przedsięwzięć dekoracyjnych polskiego art deco i jednego z najsłynniejszych dokokonań artystycznych Zofii Stryjeńskiej.
gwasz, płótno, 108 x 76 cm;
sygn. l. d.: Z. STRYJEŃSKA [sygnatura ok. 1946]
Na odwrocie orzeczenie autentyczności Leszka Ludwikowskiego.
Katalog: Zofia Stryjeńska. 1891 - 1976. Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie. Październik 2008 - styczeń 2009, Kraków 2008 - II. 2. I. 2. 2. 1, s. 306
Dyngus (chłopiec) - fragment górnej partii obrazu
gwasz, płótno, 108 x 76 cm;
sygn. p. d.: Z. STRYJEŃSKA [sygnatura ok. 1946] oraz po środku napis: DYNGUS
Katalog: Zofia Stryjeńska. 1891 - 1976. Wystawa w Muzeum Narodowym w Krakowie. Październik 2008 - styczeń 2009, Kraków 2008 - II. 2. I. 2. 2. 2, s. 306
Prezentowana para obrazów to zachowane fragmenty jednej z sześciu wielkich kompozycji (każda o wym. 310 x 395 cm), które zdobiły salon honorowy w polskim pawilonie na słynnej Exposition des Arts Décoratifs et Industriels Modernes w Paryżu w 1925 roku. "Koncepcję tych sześciu obrazów Stryjeńska oparła na ulubionej przez siebie seryjności. Każdy z nich odpowiadał dwóm miesiącom w roku i ukazywał, oprócz scen dekoracyjnych, także charakterystyczne dla danych miesięcy prace i zajęcia (...) Każdy obraz składa się z dwóch pasów kompozycyjnych , z których górny przedstawia w centrum personifikację miesięcy oraz po bokach postacie wykonujące czynności przypisane tym miesiącom." [za: Światosław Lenartowicz O obrazach wielkoformatowych i panneaux dekoracyjnych [w:] Zofia Stryjeńska. 1891-1976. Katalog wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kraków 2008] Zgodnie z tym schematem kompozycyjnym prezentowana para obrazów stanowiła pierwotnie boczne partie górnego pasa panneaux Marzec-Kwiecień. Do dziś zachowały się jedynie nieliczne detale tych ogromnych malowideł, przechowywane dziś w kilku muzeach w Polsce i w Bibliotece Polskiej w Paryżu. Prezentowana kompozycja stanowi zatem niezwykle cenną pozycję na rynku, będąc fragmentem jednego z najdonioślejszych przedsięwzięć dekoracyjnych polskiego art deco i jednego z najsłynniejszych dokokonań artystycznych Zofii Stryjeńskiej.