Obraz reprodukowany w:
-"Encyklopedia Sztuki Polskiej", Jan. K. Ostrowski, Wyd. R. Kluszczyński, Kraków 2001, str. 615
- "Encyklopedia Powszechna", t.7, str. 314, Wyd. Kluszczyński K-w 2002
-"Poradnik Polskiego Kolekcjonera" Wyd. Kluszczyński , Kraków 2003, str. 106
Jako członek warszawskiego stowarzyszenia "Rytm" wzięła w 1925 r. udział w Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, zdobiąc salę główną polskiego pawilonu zaprojektowanego przez J. Czajkowskiego sześcioma panneaux przedstawiającymi "Rok obrzędowy w Polsce". Artystka osiągnęła wówczas spektakularny sukces - otrzymała cztery Grand Prix w działach dekoracji architektonicznej, plakatu, tkaniny i ilustracji książkowej. Znamienny dla sztuki Stryjeńskiej nastrój radosnego święta osadzonego w polskiej tradycji i afirmacja życia wtopionego w rytmy natury. Jego stylistyczne wyróżniki to dynamika ujęcia, wielobarwność, zrytmizowanie linearnych elementów; zwartość kompozycyjna i obfitość dekoracyjnych szczegółów. Wszystkie te cechy posiada oferowana praca przedstawiająca ludowy obrządek "śmigus-dyngus". Zakomponowana wzdłuż niespokojnej diagonali łączy dynamikę ujęcia z radością wiosennej zabawy i witalnością wyidealizowanego ludu.
gwasz, papier, 30,5 x 45,5 (w świetle passe-partout)
sygn. l. d.: Z. STRYJEŃSKA
Obraz reprodukowany w:
-"Encyklopedia Sztuki Polskiej", Jan. K. Ostrowski, Wyd. R. Kluszczyński, Kraków 2001, str. 615
- "Encyklopedia Powszechna", t.7, str. 314, Wyd. Kluszczyński K-w 2002
-"Poradnik Polskiego Kolekcjonera" Wyd. Kluszczyński , Kraków 2003, str. 106
Jako członek warszawskiego stowarzyszenia "Rytm" wzięła w 1925 r. udział w Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, zdobiąc salę główną polskiego pawilonu zaprojektowanego przez J. Czajkowskiego sześcioma panneaux przedstawiającymi "Rok obrzędowy w Polsce". Artystka osiągnęła wówczas spektakularny sukces - otrzymała cztery Grand Prix w działach dekoracji architektonicznej, plakatu, tkaniny i ilustracji książkowej. Znamienny dla sztuki Stryjeńskiej nastrój radosnego święta osadzonego w polskiej tradycji i afirmacja życia wtopionego w rytmy natury. Jego stylistyczne wyróżniki to dynamika ujęcia, wielobarwność, zrytmizowanie linearnych elementów; zwartość kompozycyjna i obfitość dekoracyjnych szczegółów. Wszystkie te cechy posiada oferowana praca przedstawiająca ludowy obrządek "śmigus-dyngus". Zakomponowana wzdłuż niespokojnej diagonali łączy dynamikę ujęcia z radością wiosennej zabawy i witalnością wyidealizowanego ludu.