W latach 1883-1886 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza, Jana Matejki. Malował sceny rodzajowe, portrety, kwiaty, pejzaże. Miał wystawy m.in. w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. W jego twórczości wyróżniają się szczególnie portrety.
Prezentowany obraz jest ciekawym fotograficznym kadrem, w którym widoczne są dwie postaci mieszkańców gór. Mężczyźni odziani są w stroje tradycyjne, charakterystyczne dla rejonu Tatr. Starszy pali w zamyśleniu fajkę, młodszy, idący obok z ciupagą w dłoni, patrzy przed siebie. Ujęcie ich pleców wprowadza niejako widza w scenę, wywołuje wrażenie uczestniczenia w spacerze. W dalszym planie widoczne chaty budowane z grubych bali, których ciepła barwa kontrastuje ze śniegiem zalegającym na ziemi. Całość tworzy kameralną scenę przechadzki dwóch mężczyzn, której widz jest świadkiem.

2
Aleksander AUGUSTYNOWICZ (1865-1944)

DWAJ GÓRALE, 1911

Akwarela, papier; 64 x 96,5 cm
Sygnowany i datowany p. d.: Augustynowicz | Zakopane 1911

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W latach 1883-1886 studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Feliksa Szynalewskiego, Władysława Łuszczkiewicza, Jana Matejki. Malował sceny rodzajowe, portrety, kwiaty, pejzaże. Miał wystawy m.in. w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie i Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. W jego twórczości wyróżniają się szczególnie portrety.
Prezentowany obraz jest ciekawym fotograficznym kadrem, w którym widoczne są dwie postaci mieszkańców gór. Mężczyźni odziani są w stroje tradycyjne, charakterystyczne dla rejonu Tatr. Starszy pali w zamyśleniu fajkę, młodszy, idący obok z ciupagą w dłoni, patrzy przed siebie. Ujęcie ich pleców wprowadza niejako widza w scenę, wywołuje wrażenie uczestniczenia w spacerze. W dalszym planie widoczne chaty budowane z grubych bali, których ciepła barwa kontrastuje ze śniegiem zalegającym na ziemi. Całość tworzy kameralną scenę przechadzki dwóch mężczyzn, której widz jest świadkiem.