OPINIE:
opinia dr. Kazimierza Buczkowskiego oraz dr. Edwarda Łepkowskiego z dn. 7 października 1950 roku

„Ubiory są [...] niewyczerpaną kopalnią materiałów dla przyszłych malarzy; są najzupełniejszym i najgruntowniejszym studium całej jednej strony obyczajowego życia, a prócz tego są zdumiewające z dwóch powodów. Pierwszy: skąd, jakim sposobem ten człowiek tak młody mógł dokonać tej pracy z taką głęboką nauką. A drugi, że oprócz ubiorów są tam i ludzie. To nie obojętne figurki z dziennika mód; to typy, to ludzie, z których każdy ma swoją fizjognomię, swoje życie i każdy wyraźnie do swego wieku należy”.

Stanisław Tarnowski, 1897

W latach 1852- 1858 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u W. K. Stattlera i W. Łuszczkiewicza. Naukę kontynuował w Monachium w latach 1859- 1860 u H. Anschütza oraz w Akademii w Wiedniu u C. Rubena (1860r.). Od 1873 r. był dyrektorem SSP w Krakowie, a w 1887 r. został docentem h.c. Uniwersytetu Jagiellońskiego. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. złoty medal w Paryżu w 1865 r. i złoty medal I klasy na Wystawie Światowej w Wiedniu w 1867 r. Odbył wiele podróży, m.in. do Paryża, Wiednia, Turcji, Węgier i Włoch. Od połowy lat 50-tych tworzył głównie obrazy z dziejów ojczystych, poprzedzone wnikliwymi studiami historycznymi i zabytkoznawczymi. Jego obrazy to w większości ogromnych rozmiarów kompozycje o wielkiej sile wyrazu, które cechuje połączenie realistycznej obserwacji i dokumentalnej ścisłości szczegółów z dynamicznymi układami kompozycyjnymi całości obrazu. Jego obrazy przesycone głębokim patriotyzmem, ukazały polskiemu społeczeństwu wizje przeszłości i odegrały dużą rolę w umocnieniu świadomości narodowej. Matejko wykonał jedno z największych dzieł polskiego malarstwa monumentalnego- polichromię w Kościele Mariackim w Krakowie oraz cykl rysunków "Poczet królów i książąt polskich".

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

08
Jan MATEJKO (1838 Kraków - 1893 Kraków)

Dwa współoprawne rysunki - "Ubiory w Polsce" oraz "Elżbieta z Pileckich Granowska"

ołówek/papier, 12,6 x 10 cm (wymiary każdej pracy)
rysunek po prawej sygnowany monogramem wiązanym p.d.: 'JM.'
opisane u dołu i w kompozycji, na odwrociu orzeczenie dr. Kazimierza Buczkowskiego oraz dr. Edwarda Łepkowskiego
1) opisany śr.d.: '„Ubiory w Polsce”'
2) opisany śr.d.: 'Elżbieta Pilecka z Granowskich | 3 żona Jagiełły JM (nieczytelnie)'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

OPINIE:
opinia dr. Kazimierza Buczkowskiego oraz dr. Edwarda Łepkowskiego z dn. 7 października 1950 roku

„Ubiory są [...] niewyczerpaną kopalnią materiałów dla przyszłych malarzy; są najzupełniejszym i najgruntowniejszym studium całej jednej strony obyczajowego życia, a prócz tego są zdumiewające z dwóch powodów. Pierwszy: skąd, jakim sposobem ten człowiek tak młody mógł dokonać tej pracy z taką głęboką nauką. A drugi, że oprócz ubiorów są tam i ludzie. To nie obojętne figurki z dziennika mód; to typy, to ludzie, z których każdy ma swoją fizjognomię, swoje życie i każdy wyraźnie do swego wieku należy”.

Stanisław Tarnowski, 1897

W latach 1852- 1858 studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u W. K. Stattlera i W. Łuszczkiewicza. Naukę kontynuował w Monachium w latach 1859- 1860 u H. Anschütza oraz w Akademii w Wiedniu u C. Rubena (1860r.). Od 1873 r. był dyrektorem SSP w Krakowie, a w 1887 r. został docentem h.c. Uniwersytetu Jagiellońskiego. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. złoty medal w Paryżu w 1865 r. i złoty medal I klasy na Wystawie Światowej w Wiedniu w 1867 r. Odbył wiele podróży, m.in. do Paryża, Wiednia, Turcji, Węgier i Włoch. Od połowy lat 50-tych tworzył głównie obrazy z dziejów ojczystych, poprzedzone wnikliwymi studiami historycznymi i zabytkoznawczymi. Jego obrazy to w większości ogromnych rozmiarów kompozycje o wielkiej sile wyrazu, które cechuje połączenie realistycznej obserwacji i dokumentalnej ścisłości szczegółów z dynamicznymi układami kompozycyjnymi całości obrazu. Jego obrazy przesycone głębokim patriotyzmem, ukazały polskiemu społeczeństwu wizje przeszłości i odegrały dużą rolę w umocnieniu świadomości narodowej. Matejko wykonał jedno z największych dzieł polskiego malarstwa monumentalnego- polichromię w Kościele Mariackim w Krakowie oraz cykl rysunków "Poczet królów i książąt polskich".

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.