Wystawiany
- Aleksander Kobzdej. Zmagania z materią, Galeria Polskiego Domu Aukcyjnego Sztuka, Hôtel de Saxe, Warszawa 26.X.- 22.XII. 2002 r., Pałac Larischa, Kraków 8.I.-28.II. 2003 r.
Literatura
- Aleksander Kobzdej. Zmagania z materią, katalog wystawy, red. J. Grabski, Kraków-Warszawa 2002, poz. kat. 10, s. 194 (reprodukcja).
Malarz, architekt, scenograf. Profesor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Hamburgu. Laureat austriackiej nagrody im. Herdera (1966). Wczesna twórczość Kobzdeja należy do realizmu socjalistycznego ("Podaj cegłę"). Znaczącą rolę w kształtowaniu stylu artysty odegrały podróże do Chin i Wietnamu, skąd przywiózł cykl rysunków wystawianych na Biennale w Wenecji (1954). Pod koniec lat 50-tych zaczął malować obrazy utrzymane w nurcie abstrakcji aluzyjnej. Sławę przyniosła mu seria obrazów zaliczana do malarstwa materii. Artysta różnicował fakturę, nakładał farbę grubymi warstwami, w ten sposób, by obraz zyskiwał cechy reliefu; z czasem zaczął wprowadzać do kompozycji takie materiały jak drewno, metal, tworzywa sztuczne (cykl "Szczeliny", lata 60-te).
Technika mieszana na płótnie 105 x 71,5 cm
Sygnowany p.d. - "Kobzdej / 1958"
Wystawiany
- Aleksander Kobzdej. Zmagania z materią, Galeria Polskiego Domu Aukcyjnego Sztuka, Hôtel de Saxe, Warszawa 26.X.- 22.XII. 2002 r., Pałac Larischa, Kraków 8.I.-28.II. 2003 r.
Literatura
- Aleksander Kobzdej. Zmagania z materią, katalog wystawy, red. J. Grabski, Kraków-Warszawa 2002, poz. kat. 10, s. 194 (reprodukcja).
Malarz, architekt, scenograf. Profesor warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych i Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Hamburgu. Laureat austriackiej nagrody im. Herdera (1966). Wczesna twórczość Kobzdeja należy do realizmu socjalistycznego ("Podaj cegłę"). Znaczącą rolę w kształtowaniu stylu artysty odegrały podróże do Chin i Wietnamu, skąd przywiózł cykl rysunków wystawianych na Biennale w Wenecji (1954). Pod koniec lat 50-tych zaczął malować obrazy utrzymane w nurcie abstrakcji aluzyjnej. Sławę przyniosła mu seria obrazów zaliczana do malarstwa materii. Artysta różnicował fakturę, nakładał farbę grubymi warstwami, w ten sposób, by obraz zyskiwał cechy reliefu; z czasem zaczął wprowadzać do kompozycji takie materiały jak drewno, metal, tworzywa sztuczne (cykl "Szczeliny", lata 60-te).