Pochodzenie:
kolekcja prywatna, Warszawa
Wystawiany: Eugeniusz Markowski, Galeria DAP OW ZPAP, Warszawa, 8 marca - 3 kwietnia 2005;
Reprodukowany w kat. wystawy s. 66.;
Eugeniusz Markowski. Homo Sapiens, Piękna Gallery, Warszawa, 20 maja - 20 czerwca 2016
Reprodukowany w kat. wystawy s. 9.
Eugeniusz Markowski (1912 – 2007)
Malarz, rysownik, profesor malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i znaczących wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą, m.in.: 1000 Years Polish Art w Royal Academy of Art w Londynie w 1970 r.; Kunsthalle Mannhaim w 1973 r.; Polskie Malarstwo Współczesne w Museo de Arte Moderno w Meksyku w 1975 r. W 1963 roku Markowski reprezentował Polskę na Biennale w São Paulo.
Krytycy sztuki wskazują na Soutine’a, Noldego, Grosza, Dubuffeta i Kokoschkę jako artystów bliskich Markowskiemu, szczególnie jego sile ekspresji i sposobowi widzenia świata. Bożena Kowalska uważa wręcz, że swoimi brutalnymi obrazami Markowski zapowiadał (z prawie dwudziestoletnim wyprzedzeniem) ruch Neue Wilde. Jak pisał M. Rosiak: „niepoczytalny i dziki, bardziej radykalny i wywrotowy niż najbardziej radykalne i wywrotowe malarstwo młodych”.
Prace Markowskiego znajdują się w ważnych kolekcjach muzealnych i prywatnych na całym świecie, m.in. w Museu de Arte Moderna w São Paulo, D'Arcy Gallery w Nowym Jorku, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeach Narodowych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu.
olej, płótno, 135 x 110 cm
sygnowany l.g.: E. Markowski; datowany i opisany na blejtramie: 1963-1969 [przekreślone]„DUE 69 [liczba przekreślona] ” 77. 110x135 1985 6.
Pochodzenie:
kolekcja prywatna, Warszawa
Wystawiany: Eugeniusz Markowski, Galeria DAP OW ZPAP, Warszawa, 8 marca - 3 kwietnia 2005;
Reprodukowany w kat. wystawy s. 66.;
Eugeniusz Markowski. Homo Sapiens, Piękna Gallery, Warszawa, 20 maja - 20 czerwca 2016
Reprodukowany w kat. wystawy s. 9.
Eugeniusz Markowski (1912 – 2007)
Malarz, rysownik, profesor malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i znaczących wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą, m.in.: 1000 Years Polish Art w Royal Academy of Art w Londynie w 1970 r.; Kunsthalle Mannhaim w 1973 r.; Polskie Malarstwo Współczesne w Museo de Arte Moderno w Meksyku w 1975 r. W 1963 roku Markowski reprezentował Polskę na Biennale w São Paulo.
Krytycy sztuki wskazują na Soutine’a, Noldego, Grosza, Dubuffeta i Kokoschkę jako artystów bliskich Markowskiemu, szczególnie jego sile ekspresji i sposobowi widzenia świata. Bożena Kowalska uważa wręcz, że swoimi brutalnymi obrazami Markowski zapowiadał (z prawie dwudziestoletnim wyprzedzeniem) ruch Neue Wilde. Jak pisał M. Rosiak: „niepoczytalny i dziki, bardziej radykalny i wywrotowy niż najbardziej radykalne i wywrotowe malarstwo młodych”.
Prace Markowskiego znajdują się w ważnych kolekcjach muzealnych i prywatnych na całym świecie, m.in. w Museu de Arte Moderna w São Paulo, D'Arcy Gallery w Nowym Jorku, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeach Narodowych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu.