Urodzona we Wrocławiu studia podjęła na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza wieńcząc je dyplomem w roku 1972. Jednym z jej pierwszych osiągnięć artystycznych Falender było wykonanie rzeźb w Carrarze w roku 1976 w ramach stypendium przyznanego przez rząd włoski. Na Salonie Zimowym w Radomiu w roku 1980 otrzymała pierwszą nagrodę, a także nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano w roku 1985. Wzięła udział w licznych międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich, m.in. w Villany (1979), Digne les Bains (1991), Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Artystka zajmuje się również scenografią teatralną. Oferowana rzeźba wykonana w roku 1998 przedstawia dwa stojące, splecione ze sobą akty, żeński i męski. Sposób ich ujęcia, uwysmuklająca proporcje stylizacja, efekt wyłaniania się postaci ze skały, miękki modelunek i zróżnicowane opracowanie faktury umożliwiające bogatę grę świateł i cieni, wszystkie te cechy morfologiczne wskazują na źródło inspiracji artystki rzeźbę polską przełomu XIX i XX wieku, prace Laszczaki, Wittiga i Ostrowskiego, a przede wszystkim twórczość największego rzeźbiarza Europy XIX wieku Auguste`a Rodina. Świadczy o tym również nasycenie rzeźby erotyzmem, pokreślenie życiowej witalności i sensualizmu kochanków, przyciągającej ich do siebie biologicznej siły, a także zróżnicowanie konturu bryły.
brąz, wys. 106 cm.
Wystawa "Renesans 2000"
Urodzona we Wrocławiu studia podjęła na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza wieńcząc je dyplomem w roku 1972. Jednym z jej pierwszych osiągnięć artystycznych Falender było wykonanie rzeźb w Carrarze w roku 1976 w ramach stypendium przyznanego przez rząd włoski. Na Salonie Zimowym w Radomiu w roku 1980 otrzymała pierwszą nagrodę, a także nagrodę na III Sympozjum Rzeźby Fanano w roku 1985. Wzięła udział w licznych międzynarodowych sympozjach rzeźbiarskich, m.in. w Villany (1979), Digne les Bains (1991), Guilin Yuzi Paradise, Chiny (2000). Artystka zajmuje się również scenografią teatralną. Oferowana rzeźba wykonana w roku 1998 przedstawia dwa stojące, splecione ze sobą akty, żeński i męski. Sposób ich ujęcia, uwysmuklająca proporcje stylizacja, efekt wyłaniania się postaci ze skały, miękki modelunek i zróżnicowane opracowanie faktury umożliwiające bogatę grę świateł i cieni, wszystkie te cechy morfologiczne wskazują na źródło inspiracji artystki rzeźbę polską przełomu XIX i XX wieku, prace Laszczaki, Wittiga i Ostrowskiego, a przede wszystkim twórczość największego rzeźbiarza Europy XIX wieku Auguste`a Rodina. Świadczy o tym również nasycenie rzeźby erotyzmem, pokreślenie życiowej witalności i sensualizmu kochanków, przyciągającej ich do siebie biologicznej siły, a także zróżnicowanie konturu bryły.