Rzeźba wykonana na XIV Biennale Internazionale Dantesca w Ravennie symbolizuje wielokulturową Europę Dantego Alighieri. Pośród wielu symboli otaczających "Drzewo"znalazły się symbole trzech religii założycielskich kultury europejskiej - chrześcijańskiej, judaistycznej i muzułmańskiej; lilia - symbol Florencji Medyceuszy i 12 złoconych gwiazd współczesnej Europy.

Maciej Szańkowski w latach 1952-57 uczył się rzeźby pod kierunkiem Antoniego Kenara w Zakopanem. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w pracowni Jerzy Jarnuszkiewicza. Był profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, gdzie kierował Zakładem Rzeźby, prowadził również pracownię rzeźby w PWSSP w Pozaniu. Od 1973 tworzy dzieła, które nazywa Składaki, złożone z połączonych ze sobą zawiasami oszczędnych form, które po rozłożeniu zyskują trójwymiarowy kształt. Przestrzeń dla artysty to jeszcze jeden materiał do kształtowania, część jego warsztatu. Jego prace znajdują się w posiadaniu licznych muzeów i kolekcji prywatnych oraz w przestrzeni urbanistycznej w Polsce i wielu krajów.

294
Maciej SZAŃKOWSKI (ur. 1938, Wola Libertowska)

DRZEWO (KORZENIE) EUROPY, 2003

Brąz, złocenie; wys. 28 cm
Sygnowany: M. Szańkowski

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Rzeźba wykonana na XIV Biennale Internazionale Dantesca w Ravennie symbolizuje wielokulturową Europę Dantego Alighieri. Pośród wielu symboli otaczających "Drzewo"znalazły się symbole trzech religii założycielskich kultury europejskiej - chrześcijańskiej, judaistycznej i muzułmańskiej; lilia - symbol Florencji Medyceuszy i 12 złoconych gwiazd współczesnej Europy.

Maciej Szańkowski w latach 1952-57 uczył się rzeźby pod kierunkiem Antoniego Kenara w Zakopanem. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w pracowni Jerzy Jarnuszkiewicza. Był profesorem na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, gdzie kierował Zakładem Rzeźby, prowadził również pracownię rzeźby w PWSSP w Pozaniu. Od 1973 tworzy dzieła, które nazywa Składaki, złożone z połączonych ze sobą zawiasami oszczędnych form, które po rozłożeniu zyskują trójwymiarowy kształt. Przestrzeń dla artysty to jeszcze jeden materiał do kształtowania, część jego warsztatu. Jego prace znajdują się w posiadaniu licznych muzeów i kolekcji prywatnych oraz w przestrzeni urbanistycznej w Polsce i wielu krajów.