"Czajkowski umiejętnie operował plamą barwną, uzyskując harmonijne zestawienia kolorystyczne [
] Czasem stosował barwy żywsze, zmierzając do większej dekoracyjności obrazu; zbliżał się niekiedy do impresjonistów (Janusz Derwojed, SAP)".
Stanisław Czajkowski ukończył Akademię krakowską w 1902 r. Uparcie określany jako uczeń Stanisławskiego, sam powiadał: "Malczewski! Uważam go za jedynego mego nauczyciela w sztuce, a może i w życiu". Stworzył jednak własny styl pejzażu, dziś bodaj niedoceniany. Inaczej było w początkach wieku XX: artysta odnosił sukcesy i w kraju (wystawy pejzażu w Krakowie, 1903, i w warszawskiej Zachęcie, 1904), i zagranicą - od 1902: Wiedeń, Düsseldorf, St. Louis, w 1912 - Salon Paryski, 1917 - wystawy indywidualne w Hadze i w Stedelijk Museum w Amsterdamie.
olej na tekturze, 36,7 x 52 cm,
na odwrocie odręcznie tytuł: "Drzewa w dolinie" oraz "St. Cz. / inw. 328"
"Czajkowski umiejętnie operował plamą barwną, uzyskując harmonijne zestawienia kolorystyczne [
] Czasem stosował barwy żywsze, zmierzając do większej dekoracyjności obrazu; zbliżał się niekiedy do impresjonistów (Janusz Derwojed, SAP)".
Stanisław Czajkowski ukończył Akademię krakowską w 1902 r. Uparcie określany jako uczeń Stanisławskiego, sam powiadał: "Malczewski! Uważam go za jedynego mego nauczyciela w sztuce, a może i w życiu". Stworzył jednak własny styl pejzażu, dziś bodaj niedoceniany. Inaczej było w początkach wieku XX: artysta odnosił sukcesy i w kraju (wystawy pejzażu w Krakowie, 1903, i w warszawskiej Zachęcie, 1904), i zagranicą - od 1902: Wiedeń, Düsseldorf, St. Louis, w 1912 - Salon Paryski, 1917 - wystawy indywidualne w Hadze i w Stedelijk Museum w Amsterdamie.