Aleksander Kobzdej studiował malarstwo początkowo pod kierunkiem W. Lama, po wojnie studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem E. Eibischa. Początkowo malował pod wpływem postimpresjonizmu, pod koniec lat czterdziestych zwrócił się zwrócił się do tradycji malarstwa realistycznego. Przez pewien czas związał swoje ambicje artystyczne z socrealizmem. Zerwał z tą tendencją w 1955 roku. Od 1951 roku rozpoczął pracę dydaktyczną na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W końcu lat pięćdziesiątych odszedł od malarstwa przedstawieniowego i zaczął tworzyć w dominującym w sztuce w latach sześćdziesiątych informelu. Podchodził w sposób odkrywczy do struktury i faktury obrazu. Między innymi stworzył słynny cykl, począwszy od 1966 roku, Szczeliny, w którym rozwinął własne mistrzostwo. Idąc dalej tą myślą twórczą od 1969 roku tworzył obiekty malarskie zwane "Hors cadr" (bez ram), wchodzące w ten sposób bez ograniczeń w relacje z otaczającą dzieło przestrzenia. Tworzył też obiekty przestrzenne oraz obiekty malarsko-rzeźbiarskie. Uprawiał także scenografi ę, ilustrację książkową, projektował plakaty.
olej, tektura; 28 x 38 cm;
sygnowany i datowany po prawej stronie u dołu: Kobzdej 1962 na odwrocie na tekturze napis białą farbą na niebieskim tle: DRVID 62.
Aleksander Kobzdej studiował malarstwo początkowo pod kierunkiem W. Lama, po wojnie studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem E. Eibischa. Początkowo malował pod wpływem postimpresjonizmu, pod koniec lat czterdziestych zwrócił się zwrócił się do tradycji malarstwa realistycznego. Przez pewien czas związał swoje ambicje artystyczne z socrealizmem. Zerwał z tą tendencją w 1955 roku. Od 1951 roku rozpoczął pracę dydaktyczną na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W końcu lat pięćdziesiątych odszedł od malarstwa przedstawieniowego i zaczął tworzyć w dominującym w sztuce w latach sześćdziesiątych informelu. Podchodził w sposób odkrywczy do struktury i faktury obrazu. Między innymi stworzył słynny cykl, począwszy od 1966 roku, Szczeliny, w którym rozwinął własne mistrzostwo. Idąc dalej tą myślą twórczą od 1969 roku tworzył obiekty malarskie zwane "Hors cadr" (bez ram), wchodzące w ten sposób bez ograniczeń w relacje z otaczającą dzieło przestrzenia. Tworzył też obiekty przestrzenne oraz obiekty malarsko-rzeźbiarskie. Uprawiał także scenografi ę, ilustrację książkową, projektował plakaty.