Malarz. W roku 1902 rozpoczął studia w warszawskiej Politechnice skąd przeniósł się - w 1905 - do Szkoły Sztuk Pięknych. W roku 1907 wyjechał do Paryża i kontynuował edukację artystyczną w Académie La Palette pod kierunkiem Gastona-Oliviera Desvallieresa i Charlesa Guérina. Tam też nawiązał kontakty z wieloma artystami z kręgu paryskiej awangardy. Zaprzyja¼nił się m.in. z Pablem Piccasem, Henri Matissem, Maksem Jacobem, Gino Severinim, Jean`em Metzingerem. Od roku 1908 często wyjeżdżał do Bretanii, gdzie poznał Władysława Ślewińskiego. W 1920 odwiedził rodzinę w Polsce. W tym samym czasie rozpoczął częste wyjazdy plenerowe na południe Francji. W czasie okupacji niemieckiej opuścił Paryż i wyjechał początkowo do Owernii a pó¼niej do departamentu Vocluse. Poznał wówczas Roberta i Sonię Delaunay, i zaprzyja¼nił się z Samuelem Beckettem. Do Paryża powrócił w 1944. Swoje prace wystawiał regularnie na Salonach: Niezależnych, Majowym, Jesiennym i Tuileries oraz w renomowanych Galeriach paryskich, gdzie odbywały się też jego wystawy indywidualne: Druet (1911), Rosenberg (1919), Zborowski (1923), Suillerot (1953, 1957, 1965). Prezentował również swoje dzieła m.in. w warszawskiej Zachęcie, TPSP w Krakowie, w Londynie, Dublinie, Hadze. Malował pejzaże, martwe natury, portrety i akty. Początkowo w jego twórczości odzwierciedlały się wpływy sztuki Cezanne`a i wczesnego kubizmu. W latach 1922-53 malował w konwencji realistycznej, a następnie ponownie powrócił do swoich zainteresowań kubizmem i tworzył dekoracyjne, operujące syntetyczną formą i jednorodną plamą koloru, kompozycje z pogranicza sztuki figuralnej i abstrakcyjnej. Obraz powstał podczas pobytu malarza w Roussillon, gdzie schronił się w czasie okupacji niemieckiej. Nalepka na krośnie wskazuje zaś, że był eksponowany na retrospektywnej wystawie prac artysty w muzeum Thomasa Henry`ego w Cherbourgu.

122
Henryk HAYDEN (1883 Warszawa - 1970 Paryż)

DROGA W LESIE, 1943

Olej, tektura wzmocniona krosnem;
50 x 61 cm
Sygnowany l.d.: Hayden | 43 Na listwie krosna nalepka papierowa transportowa z odręcznymi dopiskami: exposition de juin l oct..1997 | MUSEES DE CHERBOURG | MUSEE THOMAS HENRY | rue Vastel | "Roussillon d`Apt" | 1943 | Tel. 02 33 23 02 23 | Fax 02 33 23 02 27 | Prop: J HAYDEN, Paris; Na odwrocie napis odręczny: Huile sur carton | 1943 | Roussillon d`Apt

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz. W roku 1902 rozpoczął studia w warszawskiej Politechnice skąd przeniósł się - w 1905 - do Szkoły Sztuk Pięknych. W roku 1907 wyjechał do Paryża i kontynuował edukację artystyczną w Académie La Palette pod kierunkiem Gastona-Oliviera Desvallieresa i Charlesa Guérina. Tam też nawiązał kontakty z wieloma artystami z kręgu paryskiej awangardy. Zaprzyja¼nił się m.in. z Pablem Piccasem, Henri Matissem, Maksem Jacobem, Gino Severinim, Jean`em Metzingerem. Od roku 1908 często wyjeżdżał do Bretanii, gdzie poznał Władysława Ślewińskiego. W 1920 odwiedził rodzinę w Polsce. W tym samym czasie rozpoczął częste wyjazdy plenerowe na południe Francji. W czasie okupacji niemieckiej opuścił Paryż i wyjechał początkowo do Owernii a pó¼niej do departamentu Vocluse. Poznał wówczas Roberta i Sonię Delaunay, i zaprzyja¼nił się z Samuelem Beckettem. Do Paryża powrócił w 1944. Swoje prace wystawiał regularnie na Salonach: Niezależnych, Majowym, Jesiennym i Tuileries oraz w renomowanych Galeriach paryskich, gdzie odbywały się też jego wystawy indywidualne: Druet (1911), Rosenberg (1919), Zborowski (1923), Suillerot (1953, 1957, 1965). Prezentował również swoje dzieła m.in. w warszawskiej Zachęcie, TPSP w Krakowie, w Londynie, Dublinie, Hadze. Malował pejzaże, martwe natury, portrety i akty. Początkowo w jego twórczości odzwierciedlały się wpływy sztuki Cezanne`a i wczesnego kubizmu. W latach 1922-53 malował w konwencji realistycznej, a następnie ponownie powrócił do swoich zainteresowań kubizmem i tworzył dekoracyjne, operujące syntetyczną formą i jednorodną plamą koloru, kompozycje z pogranicza sztuki figuralnej i abstrakcyjnej. Obraz powstał podczas pobytu malarza w Roussillon, gdzie schronił się w czasie okupacji niemieckiej. Nalepka na krośnie wskazuje zaś, że był eksponowany na retrospektywnej wystawie prac artysty w muzeum Thomasa Henry`ego w Cherbourgu.