Bogna Burska i Anda Rottenberg poznały się w 2001 roku, czyli w momencie, w którym Burska przygotowywała dyplom w pracowni Leona Tarasewicza na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Po raz pierwszy spotkały się w Instytucie Polskim w Sztokholmie, gdzie obydwie uczestniczyły w panelu dyskusyjnym. Oprócz nich w debacie brał udział również prof. Cezary Wodziński - Anda Rottenberg była pod ogromnym wrażeniem rozmowy, którą artystka prowadziła z filozofem. Wówczas rozpoczęła się ich przyjaźń, która trwa do dziś.
Prezentowana praca powstała podczas wyjazdu Burskiej do domu Tarasewicza w Waliłach, gdzie odbywała się prawosławna Wigilia. Artystka wyszła na chwilę odetchnąć na zaśnieżoną drogę, na której były plamy krwi. Zrobiła bardzo szybko serię zdjęć, które później, za namową Rottenberg, wydrukowała na płótnie. Cała seria została pokazana w Brasilii w 2008 roku, jednak obiekty nigdy stamtąd nie wróciły. W kolekcji kuratorki zachowała się tylko jedna praca - fragment większej całości, akurat ten, który omyłkowo nie został wysłany do Ameryki Łacińskiej.


Dyplom na Wydziale Malarstwa uzyskała w w 2001 w Gościnnej Pracowni Leona Tarasewicza na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 2006 roku pracuje jako asystentka w Pracowni Intermediów prof. Grzegorza Klamana na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Współzałożycielka Warszawskiego Aktywu Artystów WWA. Artystka posługuje się wieloma formami wypowiedzi, tworzy instalacje, realizacje przestrzenne, fotografie, malarstwo, wideo. Jej twórczość bywa określana jako połączenie sztuki krytycznej z problematyką estetyczną.Jej pierwsze, malarskie realizacje malowane były palcami na płótnie, ścianie i szkle, tworzą kompozycje przypominające zakrzepłe smugi krwi. Burska aranżuje również wnętrza poprzez drobne, niepokojące interwencje (Arachne, 2003). Komponowała mozaikowe układy kolorowych fotografii, w których zestawia uszkodzone fragmenty ciała z kwiatami (Życie jest piękne, Algorytm 2002). W pracach wideo wykorzystuje sekwencje z popularnych filmów oraz telewizyjnych relacji, wchodząc w polemikę z kanonami estetyki i przyzwyczajeniami zakorzenionymi w wizualnej warstwie kultury. Seria filmów found footage gra z przemieszczającymi się zwierciadłami (2006-2008) i inne prace w tej technice (Tysiąc śmierci 2010/2011, Bitwa pod Grunwaldem 2011) ukazują mechanizmy powstawania i obrazowania współczesnych narracji kulturowych. Autorka pierwszego polskiego tekstu dramatycznego o środowisku zajmującym się sztuką współczesną - "Gniazdo. Sztuka o tym jak użyć rzeczy w sposób nieodpowiedni i potem ich jeszcze nie zmarnować" (Dialog, 2013.9) i innych tekstów dramatycznych. Wystawia w kraju i za granicą.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

89
Bogna BURSKA (ur. 1974 r.)

Droga, fragment, 2003 r.

fotografia, druk na płótnie, 40 x 60 cm

na odwrociu, na blejtramie wskazówka montażowa: 'DÓŁ'

POCHODZENIE:
- dar od artystki, 2008

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Bogna Burska i Anda Rottenberg poznały się w 2001 roku, czyli w momencie, w którym Burska przygotowywała dyplom w pracowni Leona Tarasewicza na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Po raz pierwszy spotkały się w Instytucie Polskim w Sztokholmie, gdzie obydwie uczestniczyły w panelu dyskusyjnym. Oprócz nich w debacie brał udział również prof. Cezary Wodziński - Anda Rottenberg była pod ogromnym wrażeniem rozmowy, którą artystka prowadziła z filozofem. Wówczas rozpoczęła się ich przyjaźń, która trwa do dziś.
Prezentowana praca powstała podczas wyjazdu Burskiej do domu Tarasewicza w Waliłach, gdzie odbywała się prawosławna Wigilia. Artystka wyszła na chwilę odetchnąć na zaśnieżoną drogę, na której były plamy krwi. Zrobiła bardzo szybko serię zdjęć, które później, za namową Rottenberg, wydrukowała na płótnie. Cała seria została pokazana w Brasilii w 2008 roku, jednak obiekty nigdy stamtąd nie wróciły. W kolekcji kuratorki zachowała się tylko jedna praca - fragment większej całości, akurat ten, który omyłkowo nie został wysłany do Ameryki Łacińskiej.


Dyplom na Wydziale Malarstwa uzyskała w w 2001 w Gościnnej Pracowni Leona Tarasewicza na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od 2006 roku pracuje jako asystentka w Pracowni Intermediów prof. Grzegorza Klamana na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Współzałożycielka Warszawskiego Aktywu Artystów WWA. Artystka posługuje się wieloma formami wypowiedzi, tworzy instalacje, realizacje przestrzenne, fotografie, malarstwo, wideo. Jej twórczość bywa określana jako połączenie sztuki krytycznej z problematyką estetyczną.Jej pierwsze, malarskie realizacje malowane były palcami na płótnie, ścianie i szkle, tworzą kompozycje przypominające zakrzepłe smugi krwi. Burska aranżuje również wnętrza poprzez drobne, niepokojące interwencje (Arachne, 2003). Komponowała mozaikowe układy kolorowych fotografii, w których zestawia uszkodzone fragmenty ciała z kwiatami (Życie jest piękne, Algorytm 2002). W pracach wideo wykorzystuje sekwencje z popularnych filmów oraz telewizyjnych relacji, wchodząc w polemikę z kanonami estetyki i przyzwyczajeniami zakorzenionymi w wizualnej warstwie kultury. Seria filmów found footage gra z przemieszczającymi się zwierciadłami (2006-2008) i inne prace w tej technice (Tysiąc śmierci 2010/2011, Bitwa pod Grunwaldem 2011) ukazują mechanizmy powstawania i obrazowania współczesnych narracji kulturowych. Autorka pierwszego polskiego tekstu dramatycznego o środowisku zajmującym się sztuką współczesną - "Gniazdo. Sztuka o tym jak użyć rzeczy w sposób nieodpowiedni i potem ich jeszcze nie zmarnować" (Dialog, 2013.9) i innych tekstów dramatycznych. Wystawia w kraju i za granicą.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.