Maria Uśpieńska jest malarką i graficzką. Urodziła się i studiowała w Poznaniu w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w latach 1949-1951 (prof. Piaseckiego). Następnie kontynuowała studia na uczelniach artystycznych w Sopocie (u prof. Żuławskiego) i Warszawie (u prof. Sokolowskiego) gdzie uzyskała dyplom na wydziale malarstwa w 1955 roku. Po studiach podróżowała do Czechosłowacji i na Węgry. Szczególny okres aktywności artystki przypada na lata sześćdziesiąte, kiedy to powstały m.in. mozaiki ceramiczne w kruchcie kościoła w Bielicach i na froncie kościoła parafialnego w Izabelinie oraz polichromia kościoła w Babinie. Artystka brała udział w wielu wystawach zbiorowych m.in. w Bydgoszczy i Wrocławiu oraz indywidualnych w Poznaniu.
Pejzaż z dominującym w kompozycji samotnym drzewem i domem, którego rozświetlone okna korespondują z dużymi płaszczyznami nieba i alejek malowanych odcieniami cynobru. Samotne drzewa i puste przestrzenie pomiędzy płaskimi trawnikami tworzą atmosferę bliską obrazom surrealistów.
Olej, płótno; 62 x 41 cm
Sygnowany p. d.: UM (monogram wiązany)
Na blejtramie napis: M. Uśpieńska "Dom przy skwerze" olej 1972
Maria Uśpieńska jest malarką i graficzką. Urodziła się i studiowała w Poznaniu w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w latach 1949-1951 (prof. Piaseckiego). Następnie kontynuowała studia na uczelniach artystycznych w Sopocie (u prof. Żuławskiego) i Warszawie (u prof. Sokolowskiego) gdzie uzyskała dyplom na wydziale malarstwa w 1955 roku. Po studiach podróżowała do Czechosłowacji i na Węgry. Szczególny okres aktywności artystki przypada na lata sześćdziesiąte, kiedy to powstały m.in. mozaiki ceramiczne w kruchcie kościoła w Bielicach i na froncie kościoła parafialnego w Izabelinie oraz polichromia kościoła w Babinie. Artystka brała udział w wielu wystawach zbiorowych m.in. w Bydgoszczy i Wrocławiu oraz indywidualnych w Poznaniu.
Pejzaż z dominującym w kompozycji samotnym drzewem i domem, którego rozświetlone okna korespondują z dużymi płaszczyznami nieba i alejek malowanych odcieniami cynobru. Samotne drzewa i puste przestrzenie pomiędzy płaskimi trawnikami tworzą atmosferę bliską obrazom surrealistów.