Malarz urodzony w Szopienicach, przedstawiciel sztuki nieprofesjonalnej, od 18 roku życia związany z górnictwem. W czasie I wojny walczył jako żołnierz pruskiej armii we Francji. Po powrocie do kraju pracował jako kowal w szopienickiej hucie cynku. Malarstwem zainteresował się pod wpływem Pawła Wróbla i Grupy Janowskiej, której członkiem pozostał aż do śmierci. Malował prawie wyłącznie motywy pejzażu śląskiego, wiernie rejestrując otaczającą go rzeczywistość, szczególnie tę z bliskich mu Szopienic.
("Sztuka Pogranicza. Między etnosztuką a sztuką akademicką", katalog zbiorów Muzeum Śląskiego, opracowała Maria Fiderkiewicz, Muzeum Śląskie, Katowice, 2007, s. 192)

5
Paweł STOLORZ (1894 - 1961)

Dom Kultury w Giszowcu

akwarela, karton, 51,5 x 69,5 cm,
sygnatura i opis autorski ołówkiem na odwrocie: (skreślone Pałac) /  Dom Kultury / w Giszowcu / malował Paweł Stolorz.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Malarz urodzony w Szopienicach, przedstawiciel sztuki nieprofesjonalnej, od 18 roku życia związany z górnictwem. W czasie I wojny walczył jako żołnierz pruskiej armii we Francji. Po powrocie do kraju pracował jako kowal w szopienickiej hucie cynku. Malarstwem zainteresował się pod wpływem Pawła Wróbla i Grupy Janowskiej, której członkiem pozostał aż do śmierci. Malował prawie wyłącznie motywy pejzażu śląskiego, wiernie rejestrując otaczającą go rzeczywistość, szczególnie tę z bliskich mu Szopienic.
("Sztuka Pogranicza. Między etnosztuką a sztuką akademicką", katalog zbiorów Muzeum Śląskiego, opracowała Maria Fiderkiewicz, Muzeum Śląskie, Katowice, 2007, s. 192)