Nie ukończywszy żadnej artystycznej szkoły wyższej, na podstawie dorobku, przyjęty został do Związku Polskich Artystów Plastyków. Początkowo, w latach 1927-39, malował nędzę górniczą w Zakopanem, później w Katowicach, ale wciąż powracał do tatrzańskich pejzaży. Podczas okupacji tworzył obrazy symboliczne, alegoryczne (np. "Matka - Polska"). Wykonywał polichromie ścienne zabytkowych kościółków drewnianych. Znane są szczególnie jego pejzaże górskie, z których jeden prezentujemy.
Widok na Dolinę Kościeliską, jedną z najpiękniejszych dolin Tatr Zachodnich. Na pierwszym planie jasnej zieleni trawy artysta umieścił stado owiec pasących się na łące. W oddali na tle gór i ciemnych świerków widnieją chaty. Na drodze liczni turyści i wóz.

9
Michał STAŃKO (1901 Sosnowiec - 1969 Zakopane)

DOLINA KOŚCIELISKA

Olej, tektura; 33 x 48 cm w świetle ramy
Sygnowany p. d.: M. Stańko
Na odwrociu napis: M. Stańko, "Dolina Kościeliska"

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Nie ukończywszy żadnej artystycznej szkoły wyższej, na podstawie dorobku, przyjęty został do Związku Polskich Artystów Plastyków. Początkowo, w latach 1927-39, malował nędzę górniczą w Zakopanem, później w Katowicach, ale wciąż powracał do tatrzańskich pejzaży. Podczas okupacji tworzył obrazy symboliczne, alegoryczne (np. "Matka - Polska"). Wykonywał polichromie ścienne zabytkowych kościółków drewnianych. Znane są szczególnie jego pejzaże górskie, z których jeden prezentujemy.
Widok na Dolinę Kościeliską, jedną z najpiękniejszych dolin Tatr Zachodnich. Na pierwszym planie jasnej zieleni trawy artysta umieścił stado owiec pasących się na łące. W oddali na tle gór i ciemnych świerków widnieją chaty. Na drodze liczni turyści i wóz.