Czy może być coś bardziej relaksującego niż spokojna lektura w ogrodzie? Odpowiedzi udziela nam artysta utrwalając na płótnie chwile błogiego wytchnienia ukochanej żony, pośród zieleni kalwaryjskiego ogrodu. Obraz ten malowany jest dynamicznie, artysta operuje zdecydowanymi plamami barwnymi, nie troszczy się o szczegóły, całą uwagę koncentrując na postaci żony odpoczywającej na leżaku. Motyw jakże często pojawiający się w twórczości Weissa, a jednak pełen świeżości i bezpośredniości ujęcia. Irena Weissowa ubrana w białą suknię, trzyma w ręku książkę i całkowicie pogrążona jest w lekturze. Artysta z niezwykłą biegłością, zaledwie paroma pociągnięciami pędzla charakteryzuje rysy jej twarzy oraz blask słoneczny padający na upięte włosy. W tle widoczny jest zarys kalwaryjskiego domu, a przez konary jabłoni przebijają się ostre promienie słońca.

Kompozycja zbudowana jest z form nieco geometrycznych, mocno uproszczonych. Artysta podąża drogą ku nowoczesności i równocześnie prowadzi dialog z ekspresjonizmem.

102
Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

Dolce far niente - Odpoczywająca żona

olej, płótno; 64 x 79 cm (w świetle oprawy);
sygn. p. d.: WW
na odwrocie faksymile podpisu artysty WW oraz nr 0279.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Czy może być coś bardziej relaksującego niż spokojna lektura w ogrodzie? Odpowiedzi udziela nam artysta utrwalając na płótnie chwile błogiego wytchnienia ukochanej żony, pośród zieleni kalwaryjskiego ogrodu. Obraz ten malowany jest dynamicznie, artysta operuje zdecydowanymi plamami barwnymi, nie troszczy się o szczegóły, całą uwagę koncentrując na postaci żony odpoczywającej na leżaku. Motyw jakże często pojawiający się w twórczości Weissa, a jednak pełen świeżości i bezpośredniości ujęcia. Irena Weissowa ubrana w białą suknię, trzyma w ręku książkę i całkowicie pogrążona jest w lekturze. Artysta z niezwykłą biegłością, zaledwie paroma pociągnięciami pędzla charakteryzuje rysy jej twarzy oraz blask słoneczny padający na upięte włosy. W tle widoczny jest zarys kalwaryjskiego domu, a przez konary jabłoni przebijają się ostre promienie słońca.

Kompozycja zbudowana jest z form nieco geometrycznych, mocno uproszczonych. Artysta podąża drogą ku nowoczesności i równocześnie prowadzi dialog z ekspresjonizmem.