Praca pochodzi z lat już powojennych i jest zapewne projektem ilustracji do któregoś z amerykańskich czasopism ("Fortune Magazine" ?), z którymi artysta w tym czasie pracował. Umieszczony na odwrocie ołówkowy napis: May 27/ | 180, sugeruje, że ilustracja mogła być przeznaczona do wydania z dnia 27 maja, roku niestety niewiadomego.

Zdzisław Czermański (Kraków 1900 [1890? 1896?] - Nowy Jork 1970) - rysownik, grafik, karykaturzysta, ilustrator i malarz. Jako nastolatek wstąpił do Legionów, po wojnie awansował do stopnia kapitana. Rysunku i malarstwa uczył się w Szkole Przemysłowej we Lwowie (1923-1924) u Kazimierza Sichulskiego, a później po odejściu z wojska, także u Ferdynanda Légera w Paryżu (1925). Lata 1928-1935 spędził za granicą - w Paryżu, gdzie w 1930 miał wystawę w Galerii Charpentier, Londynie, a od 1931 w Nowym Jorku dokąd pojechał na zaproszenie redakcji "Fortune Magazine", z którym to pismem współpracował do 1934. W latach następnych mieszkał w Warszawie, skąd wyjechał w roku 1939. Od 1941 stale mieszkał w Nowym Jorku. Wcześnie dał się poznać jako poznać jako świetny karykaturzysta. Swoich modeli traktował z humorem i nie deformował zbytnio ich wizerunków. Już od 1920 publikował swoje karykatury i rysunki satyryczne w różnych czasopismach - początkowo w lwowskim "Szczutku", później także w "Cyruliku Warszawskim" i "Wiadomościach Literackich", w paryskim "L’Illustration", londyńskim "The Graphic", amerykańskim "Fortune Magazine",
a po wojnie także w "Look", "Life" i innych periodykach. Był autorem wielu rysunkowych portretów Piłsudskiego, w tym dwóch tek z portretami marszałka (1931, 1935), albumu "Mars w karykaturze" (1925), plakatów i ilustracji książkowych. W późniejszych "amerykańskich" latach wykonał 50 portretów znanych postaci o światowej sławie i znaczeniu; cykl ten został zakupiony przez Uniwersytet Teksański w Austin. Czermański był także pisarzem, autorem m.in. dwóch tomów wspomnień - "W pluszowej wannie” (wyd. Warszawa 1939) i "Kolorowi ludzie” (wyd. Londyn 1966).
Przed wojną miał wystawy, m.in. w Zakopanem, warszawskiej Zachęcie, w Paryżu i Londynie, a po wojnie w Nowym Jorku i Waszyngtonie. Prace artysty znajdują się, m.in. w Muzeach Narodowych w Warszawie i Wrocławiu, Muzeum Wojska Polskiego, Uniwersytet Teksański w Austin, Instytucie Piłsudskiego i Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku.

103
Zdzisław CZERMAŃSKI (1900-1970)

DOLAR PARTY

akwarela, tusz, ołówek, karton
73,3 x 57,8 cm
sygn. l.d.: Czermański

Na odwrocie napisy: - l.g.: Z. CZERMAŃSKI; - p.g.: 634 [w kółku] A144/18; - u dołu: May 27 | 180

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Praca pochodzi z lat już powojennych i jest zapewne projektem ilustracji do któregoś z amerykańskich czasopism ("Fortune Magazine" ?), z którymi artysta w tym czasie pracował. Umieszczony na odwrocie ołówkowy napis: May 27/ | 180, sugeruje, że ilustracja mogła być przeznaczona do wydania z dnia 27 maja, roku niestety niewiadomego.

Zdzisław Czermański (Kraków 1900 [1890? 1896?] - Nowy Jork 1970) - rysownik, grafik, karykaturzysta, ilustrator i malarz. Jako nastolatek wstąpił do Legionów, po wojnie awansował do stopnia kapitana. Rysunku i malarstwa uczył się w Szkole Przemysłowej we Lwowie (1923-1924) u Kazimierza Sichulskiego, a później po odejściu z wojska, także u Ferdynanda Légera w Paryżu (1925). Lata 1928-1935 spędził za granicą - w Paryżu, gdzie w 1930 miał wystawę w Galerii Charpentier, Londynie, a od 1931 w Nowym Jorku dokąd pojechał na zaproszenie redakcji "Fortune Magazine", z którym to pismem współpracował do 1934. W latach następnych mieszkał w Warszawie, skąd wyjechał w roku 1939. Od 1941 stale mieszkał w Nowym Jorku. Wcześnie dał się poznać jako poznać jako świetny karykaturzysta. Swoich modeli traktował z humorem i nie deformował zbytnio ich wizerunków. Już od 1920 publikował swoje karykatury i rysunki satyryczne w różnych czasopismach - początkowo w lwowskim "Szczutku", później także w "Cyruliku Warszawskim" i "Wiadomościach Literackich", w paryskim "L’Illustration", londyńskim "The Graphic", amerykańskim "Fortune Magazine",
a po wojnie także w "Look", "Life" i innych periodykach. Był autorem wielu rysunkowych portretów Piłsudskiego, w tym dwóch tek z portretami marszałka (1931, 1935), albumu "Mars w karykaturze" (1925), plakatów i ilustracji książkowych. W późniejszych "amerykańskich" latach wykonał 50 portretów znanych postaci o światowej sławie i znaczeniu; cykl ten został zakupiony przez Uniwersytet Teksański w Austin. Czermański był także pisarzem, autorem m.in. dwóch tomów wspomnień - "W pluszowej wannie” (wyd. Warszawa 1939) i "Kolorowi ludzie” (wyd. Londyn 1966).
Przed wojną miał wystawy, m.in. w Zakopanem, warszawskiej Zachęcie, w Paryżu i Londynie, a po wojnie w Nowym Jorku i Waszyngtonie. Prace artysty znajdują się, m.in. w Muzeach Narodowych w Warszawie i Wrocławiu, Muzeum Wojska Polskiego, Uniwersytet Teksański w Austin, Instytucie Piłsudskiego i Fundacji Kościuszkowskiej w Nowym Jorku.