W 1974 roku, Jan Lebenstein pracował nad ilustracjami do Folwarku Zwierzęcego George’a Orwella. Gwasze stały się inspiracją do powstania obrazów oraz teki grafik pod tym samym tytułem. Wiosną 1975 roku dzieła te zaprezentowane zostały na wystawach zorganizowanych prze Galerie Altman-Carpentier oraz Galerie Lambert w Paryżu. Wśród wystawianych prac znalazł się również prezentowany na naszej aukcji obraz.

Tytułowego Dogue możemy powiązać z jednymi z bohaterów orwellowskiej powieści – psami. Psy – niegdyś szczenięta – odebrane zostały matkom przez bezwzględnego władcę Napoleona i wychowane na posłusznych żołnierzy, odpowiedzialnych za pilnowanie porządku i utrzymanie władzy. Frontalne ujęcie zwierzęcia nawiązuje do innych przedstawień bohaterów Folwarku zwierzęcego wykonanych przez Lebensteina w tym czasie.

Zarówno Orwell, jak i Lebenstein, posłużyli się formą zwierzęcą do zobrazowania ludzkiej natury i prawdy o człowieku. Lebenstein wspomina: Zacząłem malować „zwierzęta“, inspirowane poprzez uprzednio zrobione notatki. Stwory te zastygłe są w ruchu, może lepiej powiedzieć – w skurczu. Zależało mi teraz na przedstawieniu w sposób żywy pewnych sytuacji, które ujmowałem symbolicznie, przedstawiając w swej relacji zarówno zwierzęta jak i ludzi. Nieważne, czy relacja ta jest imaginowana, pochodzi z natury czy jest rzutowana z własnego wnętrza – musi być prawdziwa. Nastąpiło tu właśnie połączenie świata zwierzęcego z ludzkim, co traktowane jest przeze mnie symbolicznie – zestawienie to służy mi do określenia sytuacji, które istnieją między ludźmi. Właściwie są to anegdoty, opowiadane własnym językiem, a czasem i bełkotem.
cyt. za: Portrety wewnętrzne, rozmawia Witold Orzechowski, „Kultura“ nr 11, 1967

Obraz wystawiany i reprodukowany:
– Lebenstein ‘75 (katalog wystawy, wstęp Mary McCarthy), Galerie Altmann-Carpentier – oeuvres récentes, Galerie Lambert – oeuvres graphique, 8 IV – 17 V 1975, kat. 13, il., s. nlb.

119
Jan LEBENSTEIN (1930-1999)

DOGUE, 1974

olej, akryl, płótno
100 x 73 cm
sygn. l.g.: Lebenstein
sygn. na odwr. na płótnie l.g.: Lebenstein | „Dogue“ | 1974 | format 40
na pionowej i prawej listwie krosna nalepka z nr 10
na górnej listwie krosna nieczytelna pieczątka: [...] ORO MONTE BIA [...]

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

W 1974 roku, Jan Lebenstein pracował nad ilustracjami do Folwarku Zwierzęcego George’a Orwella. Gwasze stały się inspiracją do powstania obrazów oraz teki grafik pod tym samym tytułem. Wiosną 1975 roku dzieła te zaprezentowane zostały na wystawach zorganizowanych prze Galerie Altman-Carpentier oraz Galerie Lambert w Paryżu. Wśród wystawianych prac znalazł się również prezentowany na naszej aukcji obraz.

Tytułowego Dogue możemy powiązać z jednymi z bohaterów orwellowskiej powieści – psami. Psy – niegdyś szczenięta – odebrane zostały matkom przez bezwzględnego władcę Napoleona i wychowane na posłusznych żołnierzy, odpowiedzialnych za pilnowanie porządku i utrzymanie władzy. Frontalne ujęcie zwierzęcia nawiązuje do innych przedstawień bohaterów Folwarku zwierzęcego wykonanych przez Lebensteina w tym czasie.

Zarówno Orwell, jak i Lebenstein, posłużyli się formą zwierzęcą do zobrazowania ludzkiej natury i prawdy o człowieku. Lebenstein wspomina: Zacząłem malować „zwierzęta“, inspirowane poprzez uprzednio zrobione notatki. Stwory te zastygłe są w ruchu, może lepiej powiedzieć – w skurczu. Zależało mi teraz na przedstawieniu w sposób żywy pewnych sytuacji, które ujmowałem symbolicznie, przedstawiając w swej relacji zarówno zwierzęta jak i ludzi. Nieważne, czy relacja ta jest imaginowana, pochodzi z natury czy jest rzutowana z własnego wnętrza – musi być prawdziwa. Nastąpiło tu właśnie połączenie świata zwierzęcego z ludzkim, co traktowane jest przeze mnie symbolicznie – zestawienie to służy mi do określenia sytuacji, które istnieją między ludźmi. Właściwie są to anegdoty, opowiadane własnym językiem, a czasem i bełkotem.
cyt. za: Portrety wewnętrzne, rozmawia Witold Orzechowski, „Kultura“ nr 11, 1967

Obraz wystawiany i reprodukowany:
– Lebenstein ‘75 (katalog wystawy, wstęp Mary McCarthy), Galerie Altmann-Carpentier – oeuvres récentes, Galerie Lambert – oeuvres graphique, 8 IV – 17 V 1975, kat. 13, il., s. nlb.