Szkoła Zakopiańska to jedno z najbardziej znaczących zjawisk w rzeźbie polskiej XX w. Pojęcie to odnosi się zarówno do działającego tu ośrodka edukacji, jak i ukształtowanej konwencji artystycznej, łączącej rodzimą tradycję z osiągnięciami pierwszej polskiej awangardy.

Oferowana rzeźba pochodzi z najlepszego okresu w dziejach szkoły. W czasie, kiedy jej dyrektorami byli Karol Stryjeński, zaś później Wojciech Brzega, tworzono prace ciekawe pod względem formalnym, na najwyższym poziomie artystycznym.

Rzeźba reprodukownana i wzmiankowana w:
– Joanna Hübner-Wojciechowska, Sztuka skalnego Podhala. Poradnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2019, s. 122.

54
SZKOŁA ZAKOPIAŃSKA

DOBRY PASTERZ, lata 20. XX w.

drewno jesionowe, snycerka
47 x 12 x 10 cm
sygn. ryta na spodzie: PSPD [Państwowa Szkoła Przemysłu Drzewnego] wpisane w krzyżyk niespodziany

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Szkoła Zakopiańska to jedno z najbardziej znaczących zjawisk w rzeźbie polskiej XX w. Pojęcie to odnosi się zarówno do działającego tu ośrodka edukacji, jak i ukształtowanej konwencji artystycznej, łączącej rodzimą tradycję z osiągnięciami pierwszej polskiej awangardy.

Oferowana rzeźba pochodzi z najlepszego okresu w dziejach szkoły. W czasie, kiedy jej dyrektorami byli Karol Stryjeński, zaś później Wojciech Brzega, tworzono prace ciekawe pod względem formalnym, na najwyższym poziomie artystycznym.

Rzeźba reprodukownana i wzmiankowana w:
– Joanna Hübner-Wojciechowska, Sztuka skalnego Podhala. Poradnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2019, s. 122.