Na odwrocie pośrodku, przyklejone poświadczenie autentyczności i pochodzenia dzieła, pisane odręcznie: "Poświadczam, że niniejsze dzieło przedstawiające Derwida (Derwisza?) na tle krajobrazu, otrzymałem od Jacka Malczewskiego w dzień moich imienin 25 sierpnia w r. 1908, tytułem pamiątki jako Przyjaciela a pó¼niej Sąsiada w majątku Lusławice koło Zakliczyna nad Dunajcem, gdzie w tym ulubionym i często odwiedzanym miejscu mile przebywał i malował/ Ludwik Nowina Krasuski. / (Właściciel dóbr ziemskich w Drużkowie) / Drużków n/Dunajcem, 1908 r. " Temat obrazu odnosi się do dramatu Juliusza Słowackiego "Lilla Weneda". Przedstawiony starzec to Derwid, król Wenedów, ojciec Rozy i Lilly Wenedy, właściciel magicznej, złotostrunnej harfy. Obraz jest drugą, zmienioną stylistycznie, autorską wersja namalowanej przez Jacka Malczewskiego w 1902 r. kompozycji "Derwid", olej, deska, 54 x 45, 5 cm (wł. Muzeum Narodowe w Krakowie) Według opinii pani Agnieszki Ławniczakowej - dzieło Jacka Malczewskiego należy do bardzo ciekawych i oryginalnych stylistycznie prac naszego wielkiego symbolisty. ( ) Jest on jak sądzę, jednym z ciekawych ogniw w aktualnej wówczas, na początku ubiegłego stulecia, ideowo - artystycznej dyskusji o potrzebie stylu narodowego; dziełem, które ukazuje indywidualne poszukiwania i propozycje w tym względzie Jacka Malczewskiego.
Olej, tektura,
51 x 44, 5 cm,
sygn. i dat. u dołu po lewej: J. Malczewski 1907
Na odwrocie pośrodku, przyklejone poświadczenie autentyczności i pochodzenia dzieła, pisane odręcznie: "Poświadczam, że niniejsze dzieło przedstawiające Derwida (Derwisza?) na tle krajobrazu, otrzymałem od Jacka Malczewskiego w dzień moich imienin 25 sierpnia w r. 1908, tytułem pamiątki jako Przyjaciela a pó¼niej Sąsiada w majątku Lusławice koło Zakliczyna nad Dunajcem, gdzie w tym ulubionym i często odwiedzanym miejscu mile przebywał i malował/ Ludwik Nowina Krasuski. / (Właściciel dóbr ziemskich w Drużkowie) / Drużków n/Dunajcem, 1908 r. " Temat obrazu odnosi się do dramatu Juliusza Słowackiego "Lilla Weneda". Przedstawiony starzec to Derwid, król Wenedów, ojciec Rozy i Lilly Wenedy, właściciel magicznej, złotostrunnej harfy. Obraz jest drugą, zmienioną stylistycznie, autorską wersja namalowanej przez Jacka Malczewskiego w 1902 r. kompozycji "Derwid", olej, deska, 54 x 45, 5 cm (wł. Muzeum Narodowe w Krakowie) Według opinii pani Agnieszki Ławniczakowej - dzieło Jacka Malczewskiego należy do bardzo ciekawych i oryginalnych stylistycznie prac naszego wielkiego symbolisty. ( ) Jest on jak sądzę, jednym z ciekawych ogniw w aktualnej wówczas, na początku ubiegłego stulecia, ideowo - artystycznej dyskusji o potrzebie stylu narodowego; dziełem, które ukazuje indywidualne poszukiwania i propozycje w tym względzie Jacka Malczewskiego.