Zdobycie Grand Prix na Biennale Młodych w Paryżu w 1959 roku otworzyło Lebensteinowi drzwi do międzynarodowej kariery. Od wczesnych lat 60. dzieła artysty zaczęły się pojawiać na wystawach w najważniejszych amerykańskich instytucjach kultury, takich jak Museum of Modern Art i Gallery Chalette w Nowym Jorku, a także w National Gallery of Art w Waszyngtonie i Museum of Contemporary Art w Chicago. Pochlebnie recenzowane w prasie przez krytyków stały się też pożądane przez tamtejszych kolekcjonerów. Cenny zbiór liczący blisko sto prac – obrazów olejnych, rysunków, gwaszy i grafik – znalazł się w posiadaniu wybitnego specjalisty w dziedzinie reumatologii, dra Alberta Grokoesta (1917-1991), osobistego lekarza i przyjaciela Lebensteina. Jako wielki propagator jego twórczości zorganizował razem z kuratorem Kenneth’em Brownem kilka wystaw artysty. Jedna z nich odbyła się – już po śmierci kolekcjonera – w roku 1995 w siedzibie Fundacji Kościuszkowskiej w galerii Michaela Wymana w Chicago. Publiczności udostępniono wówczas wybór dzieł z kolekcji doktora – m.in. obraz Démodé z 1965 r.
Obraz opisany i wystawiany:
– Jan Lebenstein, Galeria Zachęta, Warszawa kwiecień – maj 1992, spis prac: poz. 71 (wkładka do katalogu);
– Jan Lebenstein, The Kościuszko Foundation, New York 5 – 24 IX 1995;
– Chris Sztyber, Mój drugi świat. My second world. Kolekcja malarstwa polskiego. Polish Painting Collection, GRAF-US Grzegorz Kraska, Kielce, il. b., s. 103.
olej, płótno
80,5 x 130 cm
sygn na odwr. na pł. l.g.: Lebenstein | „Démodé“ | 1965
na płótnie nadruk białą farbą: Flashe
na poprzecznym krosnie nalepki:
– z danymi obrazu;
– INTERNATIONAL ART TRANSPORT | 60, RUE SAINT-SABIN PARIS XI e | ROQuette: 69-92 Article Lebenstein Adresse 3401 Italie;
– KEN BROWNE PRODUCTIONS | 301 W. 96TH STREET | NEW YORK, NY 10025 U.S.A. | TEL 212 866-0875 | PROPERTY: | ESTATE OF | ALBERT GROKOEST | K. Brown 3. 20. 92
na dolnej listwie l.: W [w kółku], na l. krośnie: 60 M
Zdobycie Grand Prix na Biennale Młodych w Paryżu w 1959 roku otworzyło Lebensteinowi drzwi do międzynarodowej kariery. Od wczesnych lat 60. dzieła artysty zaczęły się pojawiać na wystawach w najważniejszych amerykańskich instytucjach kultury, takich jak Museum of Modern Art i Gallery Chalette w Nowym Jorku, a także w National Gallery of Art w Waszyngtonie i Museum of Contemporary Art w Chicago. Pochlebnie recenzowane w prasie przez krytyków stały się też pożądane przez tamtejszych kolekcjonerów. Cenny zbiór liczący blisko sto prac – obrazów olejnych, rysunków, gwaszy i grafik – znalazł się w posiadaniu wybitnego specjalisty w dziedzinie reumatologii, dra Alberta Grokoesta (1917-1991), osobistego lekarza i przyjaciela Lebensteina. Jako wielki propagator jego twórczości zorganizował razem z kuratorem Kenneth’em Brownem kilka wystaw artysty. Jedna z nich odbyła się – już po śmierci kolekcjonera – w roku 1995 w siedzibie Fundacji Kościuszkowskiej w galerii Michaela Wymana w Chicago. Publiczności udostępniono wówczas wybór dzieł z kolekcji doktora – m.in. obraz Démodé z 1965 r.
Obraz opisany i wystawiany:
– Jan Lebenstein, Galeria Zachęta, Warszawa kwiecień – maj 1992, spis prac: poz. 71 (wkładka do katalogu);
– Jan Lebenstein, The Kościuszko Foundation, New York 5 – 24 IX 1995;
– Chris Sztyber, Mój drugi świat. My second world. Kolekcja malarstwa polskiego. Polish Painting Collection, GRAF-US Grzegorz Kraska, Kielce, il. b., s. 103.