POCHODZENIE:
- spuścizna po artyście
- dom aukcyjny Dorotheum, Wiedeń, listopad 2005
- kolekcja prywatna, Nowy Jork

LITERATURA:
- fotografia przedstawiająca dzieło ("Trzy kobiety oglądające biżuterię"), przed 1939, Biblioteka Narodowa w Warszawie, nr sygn. F.13121/IVA
- Władysław Czachórski, Klejnoty, grafika na podstawie kompozycji malarskiej, M. Weber, Monachium

Czachórski malował przede wszystkim naturalistyczne, niemal fotograficzne wizerunki kobiet. Bohaterkami jego sztuki były „wydekoltowane, wysznurowane damy o wielkiej gracji” i „zaczarowane księżniczki w atłasowych szatach”. Krytycy twierdzili, że malarski świat Czachórskiego był „wymarzonem Eldorado szczęśliwości, beztroski, wiecznej pogody, ciągłego uśmiechu i wytworności”. Czachórski w swoich listach dał nieco inny obraz swojej sztuki i często pisał o obrazach w sposób bardzo prozaiczny („maluję stanik i szukam dobrej sylwetki do sukni”). Często uciekał od tematyki stricte rodzajowej. Zdarzało mu się tworzyć rozbudowane kompozycje o tematyce obyczajowej, a nawet sceny religijne. Mimo przychylności krytyków i rozlicznych nagród początkowo nie odniósł wielkiego finansowego sukcesu: często wyróżniany obraz „Czy chcesz różę?” zmuszony był sprzedać we Lwowie w 1880 za 600 reńskich („mało, ale i to coś znaczy”). Przełom nastąpił kilka lat później. W 1885 za „Ślubny wianek” zapłacono Czachórskiemu 3 000 marek. W 1896 za „Damę z różą” otrzymał 15 000.

Obrazy Czachórskiego nabywali ówcześnie nie tylko polscy i niemieccy kolekcjonerzy, ale niemal cała Europa. Warto odnotować, że w 1890 niejaki Saley z Londynu kupił kompozycję pt. „Oglądanie klejnotów”. W 1896 obraz zatytułowany „Klejnoty” posiadał z kolei berliński kolekcjoner nazwiskiem Schulte. Być może któraś z tych prac jest tożsama z prezentowanym tu obrazem?

W latach 1866-7 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie oraz w Akademii w Dreźnie. Naukę kontynuował w latach 1869-73 w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Hermanna Anschütza, Alexandra von Wagnera i Karla Theodora von Piloty. W 1879 zamieszkał w Monachium, gdzie wykładał w tamtejszej Akademii. Wystawiał m.in. w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i TZSP w Warszawie. Przyjaźnił się z Władysławem Szernerem. Pozostawał pod wpływem monachijskiego akademizmu. Tworzył kompozycje figuralne o tematyce buduarowo-salonowej. Malował sceny rodzajowo-historyczne, pejzaże, portrety, martwe natury, kwiaty oraz obrazy o tematyce szekspirowskiej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

10
Władysław CZACHÓRSKI (Lublin 1850 - Monachium 1911)

Damy z klejnotami, lata 90. XIX w.

olej/płótno, 92 x 127 cm
sygnowany l.d.: 'Czachórski'
na odwrociu stempel: 'NACHLASS | Professor | W. von Czachorski' oraz papierowe nalepki z numerami: 'A 6932' oraz '213'

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
- spuścizna po artyście
- dom aukcyjny Dorotheum, Wiedeń, listopad 2005
- kolekcja prywatna, Nowy Jork

LITERATURA:
- fotografia przedstawiająca dzieło ("Trzy kobiety oglądające biżuterię"), przed 1939, Biblioteka Narodowa w Warszawie, nr sygn. F.13121/IVA
- Władysław Czachórski, Klejnoty, grafika na podstawie kompozycji malarskiej, M. Weber, Monachium

Czachórski malował przede wszystkim naturalistyczne, niemal fotograficzne wizerunki kobiet. Bohaterkami jego sztuki były „wydekoltowane, wysznurowane damy o wielkiej gracji” i „zaczarowane księżniczki w atłasowych szatach”. Krytycy twierdzili, że malarski świat Czachórskiego był „wymarzonem Eldorado szczęśliwości, beztroski, wiecznej pogody, ciągłego uśmiechu i wytworności”. Czachórski w swoich listach dał nieco inny obraz swojej sztuki i często pisał o obrazach w sposób bardzo prozaiczny („maluję stanik i szukam dobrej sylwetki do sukni”). Często uciekał od tematyki stricte rodzajowej. Zdarzało mu się tworzyć rozbudowane kompozycje o tematyce obyczajowej, a nawet sceny religijne. Mimo przychylności krytyków i rozlicznych nagród początkowo nie odniósł wielkiego finansowego sukcesu: często wyróżniany obraz „Czy chcesz różę?” zmuszony był sprzedać we Lwowie w 1880 za 600 reńskich („mało, ale i to coś znaczy”). Przełom nastąpił kilka lat później. W 1885 za „Ślubny wianek” zapłacono Czachórskiemu 3 000 marek. W 1896 za „Damę z różą” otrzymał 15 000.

Obrazy Czachórskiego nabywali ówcześnie nie tylko polscy i niemieccy kolekcjonerzy, ale niemal cała Europa. Warto odnotować, że w 1890 niejaki Saley z Londynu kupił kompozycję pt. „Oglądanie klejnotów”. W 1896 obraz zatytułowany „Klejnoty” posiadał z kolei berliński kolekcjoner nazwiskiem Schulte. Być może któraś z tych prac jest tożsama z prezentowanym tu obrazem?

W latach 1866-7 studiował w Klasie Rysunkowej w Warszawie oraz w Akademii w Dreźnie. Naukę kontynuował w latach 1869-73 w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium u Hermanna Anschütza, Alexandra von Wagnera i Karla Theodora von Piloty. W 1879 zamieszkał w Monachium, gdzie wykładał w tamtejszej Akademii. Wystawiał m.in. w Berlinie, Dreźnie, Wiedniu i TZSP w Warszawie. Przyjaźnił się z Władysławem Szernerem. Pozostawał pod wpływem monachijskiego akademizmu. Tworzył kompozycje figuralne o tematyce buduarowo-salonowej. Malował sceny rodzajowo-historyczne, pejzaże, portrety, martwe natury, kwiaty oraz obrazy o tematyce szekspirowskiej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.