Po opuszczeniu ojczyzny w 1947 Stryjeńska tworzyła głównie na zamówienie Polaków mieszkających we Francji i USA. Prezentowany obraz jest właśnie jedną z takich prac, powtarzających przedwojenne motywy, ale w nowych ujęciach. Charakterystyczne dla nich jest opracowanie skrótów perspektywicznych i odważne wykorzystanie linii skośnych w kompozycji. Nie brakuje w nich też żywych, nasyconych barw, które były wizytówką malarstwa Zofii Stryjeńskiej.
tempera, płótno nakl. na płytę pilśniową
70,5 x 50,5 cm
sygn. p.d.: Z. STRYJEŃSKA
na odwrocie l.g. tytuł (długopisem): Czyż lustro wody nie jest lepsze | od zwierciadła
Po opuszczeniu ojczyzny w 1947 Stryjeńska tworzyła głównie na zamówienie Polaków mieszkających we Francji i USA. Prezentowany obraz jest właśnie jedną z takich prac, powtarzających przedwojenne motywy, ale w nowych ujęciach. Charakterystyczne dla nich jest opracowanie skrótów perspektywicznych i odważne wykorzystanie linii skośnych w kompozycji. Nie brakuje w nich też żywych, nasyconych barw, które były wizytówką malarstwa Zofii Stryjeńskiej.