Nagi chłopczyk siedzący na kamiennym murze, pochylający głowę - z przepaską na kędzierzawych włosach - nad księgą rozłożoną na kolanach; w księdze tekst zamarkowany, z literami "A" i "B" rozpoczynającymi wersy na obu stronach. Prawa noga założona na lewą; brak fragmentu dużego palca prawej stopy.
Układ kompozycyjny rzeźby wyraźnie inspirowany antycznym dziełem, "Spinario", znanym w licznych kopiach i redukcjach (przedstawiającym chłopca wyciągającego cierń z nogi); najlepsze kopie starożytne w zbiorach Muzeów Kapitolińskich w Rzymie (brązowa) i British Museum w Londynie (marmurowa).
alabaster; wys. 29,5 cm, szer. 11 cm, głęb. 14 cm.
Włochy?; XX w.
Nagi chłopczyk siedzący na kamiennym murze, pochylający głowę - z przepaską na kędzierzawych włosach - nad księgą rozłożoną na kolanach; w księdze tekst zamarkowany, z literami "A" i "B" rozpoczynającymi wersy na obu stronach. Prawa noga założona na lewą; brak fragmentu dużego palca prawej stopy.
Układ kompozycyjny rzeźby wyraźnie inspirowany antycznym dziełem, "Spinario", znanym w licznych kopiach i redukcjach (przedstawiającym chłopca wyciągającego cierń z nogi); najlepsze kopie starożytne w zbiorach Muzeów Kapitolińskich w Rzymie (brązowa) i British Museum w Londynie (marmurowa).