Proweniencja:
kolekcja prywatna, Barcelona

Wydawca:
Arti e Scienze Salani, Florencja, 1964.

Literatura:
- Field, Albert: s. 196.
- Michler, Ralf, Löpsinger, Lutz W., II: s. 109, nr 1093.

Ilustracje do „Boskiej Komedii” Dantego Alighieri powstały w latach 50. XX wieku. Obejmowały prace wykonane techniką akwareli (trzydzieści trzy do każdej części poematu i po jednej wstępnej). Miały być ozdobą jubileuszowego wydania z okazji 700-lecia urodzin pisarza. Choć rząd włoski zrezygnował z tego zlecenia, Dali nie tylko ukończył swoje dzieło, ale i przygotował graficzne wersje w technice drzeworytu (wspólnie z Raymondem Jacquetem i Jeanem Taricco). Bogactwo niuansów kolorystycznych wymagało żmudnego przygotowywania nawet czterdziestu matryc dla jednej ilustracji. Wyjątkowy zestaw kompozycji opowiada historię wędrówki do piekła, czyśćca i raju przedstawioną z charakterystyczną dla Salvadora Dalego surrealistyczną wyobraźnią. Wydłużone sylwetki, odważne, malarskie interpretacje, elementy makabry sprawiają, że XIV-wieczne arcydzieło literatury sugestywnie przemawia do współczesnego odbiorcy.

49
Salvador DALI (1904 - 1989)

Czyściec, Pieśń XXI, z cyklu: Dante, Boska Komedia

drzeworyt barwny, bawełniany papier welinowy B.F.K. Rives;
ok. 25,5 x 17 cm (odcisk), ok. 33 x 26,2 cm (arkusz);
sygn. p. d.: Dali (niebieskim tuszem);
okrągła sucha pieczęć z napisem w otoku p. d.: FORTI ARTE MODENA;
na odwrocie napis drukiem: PURGATORIO TAV. 22

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Proweniencja:
kolekcja prywatna, Barcelona

Wydawca:
Arti e Scienze Salani, Florencja, 1964.

Literatura:
- Field, Albert: s. 196.
- Michler, Ralf, Löpsinger, Lutz W., II: s. 109, nr 1093.

Ilustracje do „Boskiej Komedii” Dantego Alighieri powstały w latach 50. XX wieku. Obejmowały prace wykonane techniką akwareli (trzydzieści trzy do każdej części poematu i po jednej wstępnej). Miały być ozdobą jubileuszowego wydania z okazji 700-lecia urodzin pisarza. Choć rząd włoski zrezygnował z tego zlecenia, Dali nie tylko ukończył swoje dzieło, ale i przygotował graficzne wersje w technice drzeworytu (wspólnie z Raymondem Jacquetem i Jeanem Taricco). Bogactwo niuansów kolorystycznych wymagało żmudnego przygotowywania nawet czterdziestu matryc dla jednej ilustracji. Wyjątkowy zestaw kompozycji opowiada historię wędrówki do piekła, czyśćca i raju przedstawioną z charakterystyczną dla Salvadora Dalego surrealistyczną wyobraźnią. Wydłużone sylwetki, odważne, malarskie interpretacje, elementy makabry sprawiają, że XIV-wieczne arcydzieło literatury sugestywnie przemawia do współczesnego odbiorcy.