Pochodził z zamieszkałej w Rosji polskiej katolickiej rodziny szlacheckiej. Malewicz zawsze deklarował swoje polskie pochodzenie i narodowość. Początkowo znajdował się pod wpływem Paula Cézanne’a, rosyjskich postimpresjonistów, fowizmu, ekspresjonizmu i kubizmu. W 1915 roku w Petersburgu ogłosił program suprematyzmu, najbardziej radykalnego kierunku abstrakcjonizmu. Odrzucał ikonografię sztuki przedstawieniowej, uznając linię prostą oraz nie występujący nigdzie w przyrodzie kwadrat jako symbole przewagi człowieka nad chaosem. W czerwcu 1915 Malewicz namalował obraz, na którym widnieje na białym tle pojedynczy obiekt malarski - czarny kwadrat.


Malewicz nazwał ten rodzaj sztuki bezprzedmiotową i określił wymyślony przez siebie system przewagi czystego koloru mianem suprematyzmu. Pierwsza wystawa dzieł suprematycznych miała miejsce w Petersburgu, w grudniu 1915, i odbyła się w ramach ostatniej wystawy futurystów.
Oprawa widoczna na wizualizacjach ma charakter poglądowy i nie stanowi oferty handlowej.

73
Kazimierz MALEWICZ (1878 - 1935)

Cztery kwadraty, 1984 (1915)

Serigrafia, papier 60 x 60 cm w świetle passe - partout; w podwójnej biało-czarnej ramie o wym. 90 x 90 cm'; edycja 325/750. Kwadraty w czerni i bieli to najbardziej charakterystyczna część twórczości Malewicza.

Zobacz katalog

Art of Poland

Aukcja Sztuki VI

08.06.2025

19:00

Cena wywoławcza: 3 500 zł
Estymacja: 5 000 - 7 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

Pochodził z zamieszkałej w Rosji polskiej katolickiej rodziny szlacheckiej. Malewicz zawsze deklarował swoje polskie pochodzenie i narodowość. Początkowo znajdował się pod wpływem Paula Cézanne’a, rosyjskich postimpresjonistów, fowizmu, ekspresjonizmu i kubizmu. W 1915 roku w Petersburgu ogłosił program suprematyzmu, najbardziej radykalnego kierunku abstrakcjonizmu. Odrzucał ikonografię sztuki przedstawieniowej, uznając linię prostą oraz nie występujący nigdzie w przyrodzie kwadrat jako symbole przewagi człowieka nad chaosem. W czerwcu 1915 Malewicz namalował obraz, na którym widnieje na białym tle pojedynczy obiekt malarski - czarny kwadrat.


Malewicz nazwał ten rodzaj sztuki bezprzedmiotową i określił wymyślony przez siebie system przewagi czystego koloru mianem suprematyzmu. Pierwsza wystawa dzieł suprematycznych miała miejsce w Petersburgu, w grudniu 1915, i odbyła się w ramach ostatniej wystawy futurystów.
Oprawa widoczna na wizualizacjach ma charakter poglądowy i nie stanowi oferty handlowej.